Світова пандемія та примусова самоізоляція стали вагомими чинниками у швидкій перебудові навчання на всіх
ланках освіти, і післядипломної зокрема. У статті здійснено аналіз сучасних тенденцій організації процесу підвищення
кваліфікації вчителів фізичної культури на основі запровадження технологій дистанційного навчання. Їх самоосвітня
діяльність базується на ознайомленні та використанні онлайн-інструментів організації дистанційного навчання. Серед
них: інформаційний контент YouTube-каналу «Junior Z» в рамках Всеукраїнського проекту «Фізична культура
майбутнього»; проєкт Міністерства цифрової трансформації України «Діджитал-фізкультура для школярів за участі
зірок спорту». Приклад організованої форми підвищення кваліфікації вчителів фізичної культури наведено на основі
досвіду Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки у сфері післядипломної освіти. Зокрема,
схарактеризовано навчально-тематичний план та особливості організації дистанційного курсу підвищення кваліфікації
вчителів фізичної культури в умовах карантину. Проводячи дистанційні курси у такий спосіб, моделюється поведінка
вчителів, коли їм самим потрібно організовувати дистанційну підтримку навчання учнів у своїх школах.
Мировая пандемия и принудительная самоизоляция стали весомыми факторами в быстрой
перестройке обучения на всех уровнях образования, и последипломного в частности. В статье проведен анализ современных
тенденций организации процесса повышения квалификации учителей физической культуры на основе внедрения технологий
дистанционного обучения. Их самообразовательная деятельность базируется на ознакомлении и использовании онлайнинструментов организации дистанционного обучения. Среди них: информационный контент YouTube-канала «Junior Z» в
рамках Всеукраинского проекта «Физическая культура будущего»; проект Министерства цифровой трансформации Украины
«Диджитал-физкультура для школьников с участием звезд спорта». Пример организованной формы повышения квалификации
учителей физической культуры приведены на основе опыта Восточноевропейского национального университета имени Леси
Украинский в сфере последипломного образования. В частности, охарактеризованы учебно-тематический план и
особенности организации дистанционного курса повышения квалификации учителей физической культуры в условиях
карантина. Проводя дистанционные курсы таким образом, моделируется поведение учителей, когда им самим нужно
организовывать дистанционною поддержку обучения учащихся в своих школах.
The global
pandemic and forced self-isolation have become significant factors in the rapid restructuring of training at all levels of education, and
postgraduate in particular. They have caused not only the reformatting of the content, forms and methods of the advanced training
system, but also mastering of tools and technologies of distance learning as the main way of communication between the
educational process subjects. The article analyzes the contemporary tendencies in organization of the advanced training process of
physical education teachers based on introduction of distance learning technologies. Improving the advanced training system of
physical education teachers comprises the use of their multilevel preparation, which consists of continuous self-educational activity
(first level); regular participation in organized forms of advanced training (advanced training and internship courses) (second level); analytical, scientific, and practical activity (third level). Self-educational activity includes acquaintance with online tools for distance
learning organization and their use in practice. «Methodical materials» prepared by the Committee of Physical Education and Sports
of the Ministry of Education and Science of Ukraine for physical education teachers, the implementation purpose of which is to
diversify motor leisure in quarantine terms; informational content of the YouTube channel «Junior Z» in the framework of the AllUkrainian project «Physical Culture of the Future»; the project of the Ministry of Digital Transformation of Ukraine «Digital Physical
Education for schoolchildren with the participation of sports stars» are among them. The example of organized form of advanced
training of physical education teachers is given based on the experience of Lesya Ukrainka Eastern European National University in
the sphere of postgraduate education and continuous pedagogical education. In particular, the curriculum and organization
peculiarities of the distance advanced training course for physical education teachers in quarantine terms are characterized. By
conducting distance learning courses in such a way, teachers' behavior is modelled when they need to organize distance learning
support for students in their schools. Within the framework of continuous education, physical education teachers should improve their
qualification not only in their professional specialization field, but also in the sphere of information and communication technologies.