Спрямоване використання засобів спортивної боротьби серед учнів 15-16 років дасть змогу не лише
популяризувати цей вид спорту серед молоді України, а й сприяти формуванню стійкого інтересу до рухової активності.
та фізичного розвитку в цілому. Мета – визначити ефективність використання засобів спортивної боротьби у процесі
фізичного виховання учнів 15-16 років. Результати. Учням груп, які приймали участь у дослідженні вдалося покращити
рівень своїх функціональних можливостей, фізичної та психофізіологічної підготовленості. Встановлено вищі прирости
функціональних можливостей в учнів, які займалися за експериментальною програмою з фізичної культури, проте
статистично міжгрупова перевага на користь експериментальної групи була підтверджена лише у пробі Штанге
(р≤0,05). У фізичній підготовленості учнів експериментальної групи спостерігалися виражені зміни більшості показників.
Порівняння міжгрупових розбіжностей вказало на перевагу експериментальної над контрольною групою за усіма
показниками фізичної підготовленості. Достовірні вони були у шести з десяти тестів (р≤0,05–0,001). По завершенні
педагогічного експерименту достовірна перевага спостерігалася на користь експериментальної групи за більшістю
психофізіологічних показників (р≤0,05–0,001).
Направленное использование средств
спортивной борьбы среди учеников 15-16 лет позволит не только популяризировать этот вид спорта среди молодежи
Украины, но и способствовать формированию устойчивого интереса к двигательной активности и физическому
развитию вцелом. Цель - определить эффективность использования средств спортивной борьбы в процессе
физического воспитания учащихся 15-16 лет. Результаты. Ученикам групп, принимавших участие в исследовании
удалось улучшить уровень своих функциональных возможностей, физической и психофизиологической
подготовленности. Установлены более высокие приросты функциональных возможностей учащихся, которые
занимались по экспериментальной программе по физической культуре, однако статистически межгрупповую
преимущество в пользу экспериментальной группы было подтверждена только в пробе Штанге (р ≤ 0,05). В физической
подготовленности учащихся экспериментальной группы наблюдались выраженные изменения большинства
показателей. Сравнение межгрупповых различий указало на превосходство экспериментальной над контрольной
группой по всем показателям физической подготовленности. Достоверные отличия были в шести из десяти тестов
(р≤0,05-0,001). По завершении педагогического эксперимента достоверное преимущество наблюдалось по большинству
психофизиологических показателей (р≤0,05-0,001) в пользу экспериментальной группы.
Physical education and physical preparation of high school students are implemented according
to the education programs of secondary schools with using traditional methodological approaches and pedagogical conditions that
are characterized by low efficiency in optimizing the physical condition. The targeted use of wrestling means among students aged
15-16 will not only promote this sport among the youth of Ukraine, but also contribute to the formation of a lasting interest in physical
activity and physical development in general.The purpose is to determine the effectiveness of the wrestling means use in the
physical education of students aged 15-16. Methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodical literature
data and empirical materials of scientific research (study of the development level of the physical education problem of students
aged 15-16); pedagogical observation (clarification of anthropometry data, functional tests, physical and psychophysical
preparedness of students aged 15-16); pedagogical experiment (determining the effectiveness of wrestling means in the program of physical culture students aged 15-16 years); methods of statistical processing (processing of empirical results at different stages of
the study). Taking into account the basic principles of formation the program on physical culture of students aged 15-16 years, as
well as the basic principles of physical education of this studied contingent, we have developed an author's program with an
emphasis on the wrestling means use. Results. During the pedagogical experiment, students in the groups that participated in the
study were able to improve their level of functionality, physical and psychophysiological preparedness. At the end of the school year,
were engaged higher increases in functional capabilities at students who trained by the experimental program of physical culture.
Nevertheless, statistically the intergroup advantage in favor of the experimental group was confirmed only in the Shtange test
(p≤0.05). In students’ physical preparedness of experimental group there were pronounced changes in most indicators. Comparison
of intergroup differences indicated the advantage of the experimental over the control group in all indicators of physical
preparedness. These results were reliable in six out of ten tests (p≤0.05–0.001). At the end of the pedagogical experiment, a
significant advantage was observed in favor of the experimental group for most psychophysiological indicators (p≤0.05–0.001), only
in the results of the tapping test there was no statistical confirmation of intergroup differences.