У статті проаналізовано результати педагогічного експерименту щодо оцінки
ефективності технології використання адаптивної верхової їзди у психофізичній реабілітації дітей із церебральними
паралічами. Проведено констатувальний педагогічний експеримент, що полягав у визначенні специфіки порушень
рухової сфери дітей із ЦП. На підставі отриманих даних науково обґрунтована, розроблена та впроваджена у
формувальному експерименті педагогічна технологія використання адаптивної верхової їзди в процесі психофізичної
реабілітації та корекції порушень рухової сфери дітей із ЦП. Основні положення педагогічної технології реалізуються в
системі корекційних занять дітей із ЦП адаптивною верховою їздою. Підтверджено, що психофізична реабілітація, що
здійснюється в умовах занять адаптивною верховою їздою, дає можливість статистично достовірно впливати на
рівень рухового та особистісного розвитку дітей із церебральними паралічами, їхню соціалізацію та підвищує якість
життя в цілому.
В статье проанализировано результаты педагогического эксперимента, направленного на оценку эффективности технологии использования адаптивной верховой езды в коррекции психофизического развития детей с
(ЦП). Проведено констатирующий педагогический эксперимент, что позволило осуществить оценку нарушений
двигательной сферы детей. Опираясь на порученные данные, разработано, обосновано и внедрено в формирующем
параллельном эксперименте педагогическую технологию использования адаптивной верховой езды в процессе
психофизической реабилитации и коррекции нарушений двигательной сферы детей с ЦП. Основные положения
педагогической технологии реализуются в системе коррекционных занятий адаптивной верховой ездой. В процессе
эксперимента подтверждено, что психофизическая реабилитация, которая проводится в процессе занятий
адаптивной верховой ездой, обеспечивает достоверное коррекционное воздействие на психофизическое развитие и
состояние двигательной сферы детей с ЦП, способствует повышению их качества жизни.
The article analyzes the results of a pedagogical experiment to assess the effectiveness of the technology of
using adaptive horseback riding in the psychophysical rehabilitation of children with cerebral palsy. A declarative pedagogical
experiment was conducted, which consisted in determining the specifics of motor disorders of children with CP. Based on the
obtained data, the pedagogical technology of using adaptive riding in the process of psychophysical rehabilitation and correction of
motor disorders of children with CP is scientifically substantiated, developed and implemented in the formative experiment. The main
provisions of pedagogical technology are implemented in the system of correctional classes for children with CP by adaptive riding.
Technology is personality-oriented, because the main value guideline is the child's personality, motives, needs, interests, potential
and abilities. A specific subject of the presented pedagogical technology is a horse, which is: as a subject of influence on the child's
personality, which is provided by establishing psychological contact between the child with the CP and the animal; as a means of
therapeutic effect (thermal effect, muscle relaxation, rhythm regulation, means of reducing spastic manifestations of CP, means of
expanding the scope of voluntary movements, reducing mental stress, regulation of mental states of children with CP, etc.).
According to the style of interaction, the proposed technology is a cooperation based on the principles of optimizing the relationship
of all parties involved in the process of psychophysical development and correction of motor disorders of children with CP in terms of
adaptive riding. The purpose of the presented technology is to create optimal conditions for psychophysical development and
correction of motor disorders of children with CP, expanding the scope of their activities, increasing confidence in their own abilities,
improving the quality of life. It is proved that the application of the presented experimental technology has a positive effect on
psychophysical and motor development, the ability of children with CP, improves their quality of life.