В статті представлено педагогічний аналіз проблеми фізичного виховання студентів в положенні
запровадження карантинних заходів. Пропонується розгляд основних аспектів технології дистанційного навчання, як
засобу створення можливості підтримки та запобіганню явищам соціальної дезадаптації студентської молоді.
Дослідження доповнене вивченням креативності такого виду взаємодії зі студентами, аналізом академічних та наукових
досягнень у цьому напрямі. На підставі підсумків здійсненого педагогічного аналізу, виокремлено цільове скерування
дистанційного навчання у реалізації фізичного виховання студентів та використання векторних інформаційних
технологій у цьому процесі, що відкриває нові перспективи розвитку галузі та має стати основою стратегії розвитку
фізичного виховання. З’ясовано, що застосування технології дистанційного навчання дозволяє забезпечити цілісне
багатоаспектне фізичне виховання, спрямованих на збереження і зміцнення здоров’я студентів в ситуації вимушеного
обмеження їхньої рухової активності.
В статье представлен
педагогический анализ проблемы физического воспитания студентов в положении введения карантинных мероприятий.
Предлагается рассмотрение основных аспектов технологии дистанционного обучения, как средства создания
возможности поддержки и предотвращения социальной дезадаптации студенческой молодежи. Исследование дополнено
изучением креативности такого вида взаимодействия со студентами, анализом академических и научных достижений в этом направлении. На основании итогов проведенного педагогического анализа, определено целевое направление
дистанционного обучения в реализации физического воспитания студентов и использование векторных информационных
технологий в этом процессе, которое открывает новые перспективы развития отрасли и должна стать основой
стратегии развития физического воспитания. Установлено, что применение технологии дистанционного обучения
позволяет обеспечить целостное многоаспектное физическое воспитание, направленное на сохранение и укрепление
здоровья студентов в ситуации вынужденного ограничения их двигательной активности.
The article deals with a pedagogical analysis of the problem of the physical
education of students in the position of quarantine measures. At the present stage of reforms in Ukraine, youth health is one of the
components of national development. It is proposed to consider the main aspects of distance learning technology as a means of
creating opportunities to support and prevent the phenomena of social maladaptation of student youth. The purpose of the work is to
identify and substantiate the target component of distance learning of students in physical education in higher education institutions.
The research is based on the use of a set of general scientific theoretical methods: analysis, synthesis, systematization, and
generalization. The study is supplemented by studying the creativity of this type of interaction with students, analysis of academic
and scientific achievements in this area. The goals of the educational process of physical education using distance learning
technologies are to educate students how to treat their health as the highest social value, the formation of hygienic skills and the
principles of a healthy lifestyle, maintaining and strengthening physical and mental health. Based on the results of the pedagogical
analysis, the target direction of distance technologies in the implementation of physical education of students and the use of vector
information technologies in this process is highlighted, which opens new prospects for the industry and should become the basis of
development strategy. The use of pedagogical programmable means – electronic educational and methodical complexes in the
process of distance learning, will help students to master the skills of independent study. It was found that the use of distance
learning technology allows to provide a holistic multifaceted physical education aimed at maintaining and strengthening the health of
students in a situation of forced restriction of their physical activity. The results of the study can be used in the provision of
quarantine measures, the basis of physical education of students are independent classes using all possible forms of physical
activity.