Стаття розкриває ставлення студентів до здоров’яформуючих складових під час навчання у закладах вищої
освіти та їх наслідки. Наведено аналіз науково-методичної літератури та нормативно-правових актів щодо роботи
системи фізичного виховання з часів незалежності України.
Завдяки теоретичному аналізу та узагальненню літературних джерел, педагогічному спостереженню,
педагогічному тестуванню, методу математичної статистики, досліджено і оцінено рівень відвідуваності та причини
низького мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до занять фізичними вправами. Вплив незадовільного ставлення до здоров’яформуючих складових на рівень фізичного розвитку, фізичної підготовленості та стану здоров’я.
Статья раскрывает отношение студентов к здоровьеформирующих
составляющих во время обучения в учреждениях высшего образования и их последствия. Приведен анализ научнометодической литературы и нормативно-правовых актов по работе системы физического воспитания со времен
независимости Украины.
Благодаря теоретическому анализу и обобщению литературных источников, педагогическое наблюдение,
педагогическое тестирование, метода математической статистики, исследованы и оценены уровень посещаемости,
и причины низкого мотивационно-ценностного отношения студентов к занятиям физическими упражнениями. Влияние
неудовлетворительного отношения к здоровьеформирующих составляющих на уровень физического развития,
физической подготовленности и состояния здоровья.
The article deals with problematic issues of the attitude of student youth to health-forming components during their
studies in higher education institutions. Also the estimation of reasons of occurrence of the inadequate relation to components which
have direct influence on a health condition and their consequences was carried out.
This assessment of the system of physical education since the independence of Ukraine, which was in a deep state of
crisis and could not meet the needs of young people in motor activity and physical fitness. This has dealt an irreparable blow to the
motivational-value attitude to the health-forming of the constituents and to the health of students.
Thanks to pedagogical observation, pedagogical testing, extrapolations and the results of mathematical statistics, the
majority of students of the higher education institutions have systematically missed physical education classes because of the lack of
interest and desire for traditional physical education classes, laziness, unsatisfactory conditions of classes, lack of sports sections
that interest students, which proves the insufficient level of motivation and value attitude of students to physical education classes.
The assessment of students physical development and functional condition showed that their body weight, HR have a
tendency to worsen. The level of physical fitness indicates that students have a low and lower average level of physical education in
the I and II courses.
So, the current system of physical education does not provide enough effective development and improvement of physical
qualities of students, indicates the need to improve it in order to improve health, improve mental and physical performance, the
formation of motivation for systematic exercise and a positive attitude to health-forming components through the introduction of
physical education classes with sports orientation, taking into account the free choice of students.