У даній статті зроблено спробу розкрити основні теоретичні аспекти виховання дисциплінованості старших
підлітків у процесі занять єдиноборствами. Завдяки аналізу психолого-педагогічної літератури встановлено, що
проблема виховання дисциплінованості здобувачів освіти є актуальною науковою проблемою й заслуговує особливої
уваги на сучасному етапі розвитку освіти. З’ясовано, що дисциплінованість є важливою морально-вольовою якістю
особистості, яка характеризується проявом витримки, внутрішньої організованості, життєво необхідних цінностей,
виконанням освітніх завдань, обов’язків, норм і правил поведінки. У статті зазначається, що старший підлітковий вік (7-
9 класи) є сприятливим щодо виховання дисциплінованості старших підлітків у процесі занять єдиноборствами.
Виокремлено, що використання, у процесі виховання дисциплінованості учнів середніх класів, різних видів єдиноборств та
спортивно-масової діяльності, є важливими та ефективними засобами формування особистісних якостей.
В данной статье сделана попытка раскрыть основные
теоретические аспекты воспитания дисциплинированности старших подростков в процессе занятий единоборствами.
Благодаря анализу психолого-педагогической литературы установлено, что проблема воспитания
дисциплинированности соискателей образования является актуальной научной проблемой и заслуживает особого
внимания на современном этапе развития образования. Выяснено, что дисциплинированность является важным
морально-волевым качеством личности, которое характеризуется проявлением выдержки, внутренней
организованности, жизненно необходимых ценностей, выполнением образовательных задач, обязанностей, норм и
правил поведения. В статье отмечается, что старший подростковый возраст (7-9 классы) является благоприятным
по воспитанию дисциплинированности старших подростков в процессе занятий единоборствами. Выделено, что
использование в процессе воспитания дисциплинированности учащихся средних классов, различных видов единоборств и
спортивно-массовой деятельности, являются важными и эффективными средствами формирования личностных
качеств.
This article makes an attempt to reveal the main theoretical aspects of discipline education
in older adolescents in the process of martial arts training. Thanks to the analysis of psychological and pedagogical literature, it has
been established that the problem of disciplining education seekers is an urgent scientific problem and deserves special attention at
the present stage of education development. It was found that discipline is an important moral and volitional quality of a person,
which is characterized by the manifestation of endurance, internal organization, vital values, the fulfillment of educational tasks,
responsibilities, norms and rules of behavior. The article notes that senior adolescence (grades 7-9) is favorable for the upbringing of
discipline in older adolescents in the process of martial arts. It is highlighted that the use in the process of discipline upbringing of
middle school students, various types of martial arts and mass sports activities, are important and effective means of personal
qualities formation.
Also, it was possible to find out the main age patterns of older adolescents and their sensitivity to the education of
discipline in the process of martial arts, namely: the transition from childhood to adulthood; uneven maturation of functional systems; the importance of appearance and physique; desire for self-affirmation and independence in practice, stage of development and selfdevelopment and others. It is revealed that the use of discipline of martial arts as a kind of sports activity in the process of education
is an important and effective means of forming personal qualities, etc.