В статті представлено підходи до формування підприємницької компетентності студентів Харківського
національного університету імені В .Н. Каразіна. Наведено особливості набуття студентами
здоров’язбережувальної компетентності в процесі освіти та проаналізовано освітньо-професійні програми з метою
виявлення специфіки формування зазначеної компетентності.
Доведено цінність формування основ підприємницької компетентності студентів, які оволодівають знаннями,
вміннями та навичками з основ здоров’я.
Виявлено, що формуванню підприємницької компетентності студентів приділяється увага лише в процесі
освіти майбутніх фахівців з міжнародних економічних відносин, бізнесу тощо.
Досліджено, що формування підприємницької компетентності студентів, які вивчають основи здоров’я,
можливо за умови вивчення ними міжфакультетських дисциплін з відповідної тематики у Харківському національному
університеті імені В .Н. Каразіна. Це відбувається завдяки власному вибору студентів, які вивчають деякі дисципліни
навіть в дистанційному форматі. Також показано, що Центр електронного навчання Харківського національного
університету імені В. Н. Каразіна забезпечує роботу дистанційної освіти студентів та всіх бажаючих отримати
знання з різних напрямків за допомогою дистанційних електронних курсів в системі Moodle, створюючи комфортні
умови для всіх учасників освітнього процесу.
В результаті підкреслено, що підготовка висококваліфікованих фахівців, в яких сформовані
здоров’язбережувальна та підприємницька компетентності забезпечить покращення здоров’я населення України,
навіть в складних умовах майбутньої професійної самореалізації.
В статье представлены подходы для формирования
предпринимательской компетентности студентов Харьковского национального университета имени В .Н. Каразина.
Приведены особенности приобретения студентами сберегающей здоровье компетентности в процессе образования и
проанализированы образовательно-профессиональные программы с целью выявления специфики формирования
указанной компетентности.
Доказано ценность формирования основ предпринимательской компетентности студентов, овладевающих
знаниями, умениями и навыками по основам здоровья.
Выявлено, что формированию предпринимательской компетентности студентов уделяется внимание лишь в
процессе образования будущих специалистов по международным экономическим отношениям, бизнесу и тому подобное.
Доказано, что формирование предпринимательской компетентности студентов, изучающих основы здоровья,
возможно при условии изучения ими межфакультетских дисциплин по соответствующей тематике в Харьковском
национальном университете имени В .Н. Каразина. Это происходит благодаря собственному выбору студентов,
изучающих некоторые дисциплины даже в дистанционном формате. Также показано, что Центр электронного обучения
Харьковского национального университета имени В .Н. Каразина обеспечивает работу дистанционного образования
студентов и всех желающих получить знания по различным направлениям с помощью дистанционных электронных
курсов в системе Moodle, создавая комфортные условия для всех участников образовательного процесса.
В результате подчеркнуто, что подготовка высококвалифицированных специалистов, у которых сформированы
здоровьесберегающая и предпринимательская компетентности обеспечит улучшение здоровья населения Украины,
даже в сложных условиях будущей профессиональной самореализации.
The article presents the students‘ entrepreneurial competence formation approaches of higher education. The importance
of students acquiring health-preserving competence in the process of education at V. N. Karazin Kharkiv National University.
Educational and professional programs –―Secondary education (Biology and human health)‖ and ―Secondary education (Human
health)‖ were analyzed in order to identify the specifics of the formation of health competence.
The value of the foundations of the students‘ entrepreneurial competence formation who master the knowledge, skills and
abilities in the basics of health for their implementation in professional activities, taking into account the requirements of Ukraine as a European state.
According to the results of the study of scientific research, it has been revealed that the students‘ entrepreneurial
competence formation is paid attention only in the process of education of future specialists in international economic relations,
business, etc. It has been established that the study of the basics of entrepreneurial activity of students is aimed at the formation of
their competencies for work in positions of managers, employees in government agencies and institutions, and so on.
It was also investigated that the students‘ entrepreneurial competence formation who study the basics of health is possible
if they study interdisciplinary disciplines on relevant topics, due to their own choice in this area and even in a distance format. It has
been noted that the Center for e-learning of V. N. Karazin Kharkiv National University provides distance education for students and
anyone wishing to gain knowledge in various fields. It was also revealed that teachers under the guidance of employees of this
center create distance e-courses in the Moodle system, pass the appropriate certification of their intellectual work and manage the
student education via the Internet in a comfortable environment for all participants in the educational process.
As a result, it is noted that the preparation of highly qualified specialists, possessing the health and entrepreneurial
competencies will ensure the preservation and strengthening the health of the population of Ukraine, promote the best realization of
acquired knowledge, skills and abilities of students even in difficult conditions of future professional self-realization.