У статті розглядаються проблеми впровадження здоров’язбережувальних методів фізичної культури в
систему виховання дошкільників в умовах сім’ї. Визначено теоретичні та емпіричні методи наукового дослідження: аналіз
медико-біологічної, психолого-педагогічної, методичної літератури з впровадження здоров’язбережувальних методів
фізичної культури в систему виховання дошкільників в умовах сім’ї. Досліджено, що здоров’язбережувальні методи – це:
умови навчання дитини в дошкільному навчальному закладі (відсутність стресу, адекватність вимог і методик навчання
та виховання); раціональна організація навчально-виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних
особливостей і гігієнічних вимог); відповідність навчального та фізичного навантаження віковим можливостям дитини;
необхідний, достатній і раціонально організований руховий режим.
Доведено, що для досягнення цілей здоров’язбережувальних методів фізичної культури необхідно визначити
основні засоби навчання: засоби рухової спрямованості, оздоровчі сили природи; гігієнічні. Їх комплексне використання дає
змогу вирішувати завдання педагогіки оздоровлення.
В статье рассматриваются
проблемы внедрения здоровьесохраняющих методов физической культуры в системе воспитания дошкольников в
условиях семьи. Определены теоретические и эмпирические методы научного исследования: анализ медикобиологической, психолого-педагогической, методической литературы по внедрению здоровьесохраняющих методов
физической культуры в системе воспитания дошкольников в условиях семьи. Доказано, что здоровьесохраняющие методы - это: условия обучения ребенка в дошкольном учебном заведении (отсутствие стресса, адекватность
требований и методик обучения и воспитания); рациональная организация учебно-воспитательного процесса (с учетом
возрастных, половых, индивидуальных особенностей и гигиенических требований) соответствие учебного и
физической нагрузки возрастным возможностям ребенка; необходим, достаточный и рационально организованный
двигательный режим.
Доказано, что для достижения целей здоровьесохраняющих методов физической культуры необходимо
определить основные средства обучения: средства двигательной направленности, оздоровительные силы природы;
гигиеничны. Их комплексное использование позволяет решать задачи педагогики оздоровления.
The article deals with the problems of
introducing health-saving methods of physical culture into the system of children under school age education in the family.
Theoretical and empirical methods of scientific research are determined: analysis of medical-biological, psychological-pedagogical,
methodical literature on the introduction of health-saving methods of physical culture into the system of preschool education in the
family. It has been researched that health-saving methods are: the conditions of education of the child in the preschool educational
institution (absence of stress, adequacy of requirements and methods of education and upbringing); rational organization of the
educational process (taking into account age, sex, individual characteristics and hygienic requirements); conformity of educational
and physical activity to the child's age; necessary, sufficient and rationally organized motor mode.
It is proved that in order to achieve the goals of health-saving methods of physical culture it is necessary to define the basic
means of training: means of motor orientation, health forces of nature; hygienic. Their complex use allows solving problems of
pedagogy of health.
In the current literature and practice, health education systems are focused on addressing issues such as: protecting and
promoting the health of children; creation of optimum models of planning of educational process, based on the proportional
combination of educational load and various types of rest, including active ones; formation of healthy lifestyles in the minds of
children and educators.