У статті проаналізовано результати власного дослідження, що проводилось на базі факультету фізичного
виховання і спорту Житомирського державного університету імені Івана Франка та полягало в оцінці функціонального
стану кардіореспіраторної системи організму студентів четвертого курсу за індексом Скібінського, як критерію його
оцінки та аналізу динаміки значення даного індексу досліджуваних студентів з результатами, показаними ними ж, на
другому курсі навчання.
В статье проанализированы результаты собственного исследования, проведенного на базе факультета физического
воспитания и спорта Житомирского государственного университета имени Ивана Франко и состояла в оценке
функционального состояния кардиореспираторной системы организма студентов четвертого курса по индексу
Скибинского, как критерия его оценки и анализа динамики значения данного индекса исследуемых студентов
результатам, показанными ими же, на втором курсе обучения.
According to the authors, the assessment of the
functional state of the cardiorespiratory system of the body during physical training and sports is of paramount importance because
of the huge role of this system in the adaptation to physical activity of different nature, the optimal functioning of the organism in the most varied in terms of training activity. The analysis of the scientific literature shows that the deterioration of the indicators of the functional state of the
cardiorespiratory system of the human body caused by the weakening of socio-economic conditions in the country, the influence of
radioactive radiation, the deterioration of the quality of nutrition, the decrease of motor activity, etc. There is also a general increase
in the number of cardiovascular diseases, deterioration of the body's functional reserves, systemic impaired posture, the presence of
various disorders of the musculoskeletal system, a decrease in the level of physical fitness, etc.
All this happens against the background of the weakening of the functions of the cardio-respiratory and nervous systems of
the body during training and during the exams, which negatively affects the formation of health of future specialists. Therefore, since
there is a tendency to deteriorate the health of students, in particular, the condition of their cardio-respiratory system, the question of
improving it through the use of physical education is very relevant.