Система фізичного виховання студентів, які мають хронічні захворювання, відхилення в стані здоров’я, вроджені
аномалії та низький рівень фізичного розвитку і фізичної підготовленості, недостатньо вирішує завдання відновлення
працездатності та забезпечення нормальної життєдіяльності. Аналіз літературних джерел актуалізує проблему та
переконливо довів необхідність комплексного, системного дослідження стану здоров’я студентської молоді. За
результатами роботи встановлено, що найбільш поширеними серед студентів є хвороби серцево-судинної системи,
опорно-рухового апарату та хвороби органів зору. Найбільшу частку серед віднесених за станом здоров’я до спеціальної
медичної групи займають студенти першого курсу
Система физического воспитания студентов, имеющих хронические заболевания, отклонения в
состоянии здоровья, врожденные аномалии и низкий уровень физического развития и физической подготовленности,
недостаточно решает задачи восстановления работоспособности и обеспечения нормальной жизнедеятельности.
Анализ литературных источников актуализирует проблему и убедительно доказал необходимость комплексного,
системного исследования состояния здоровья студенческой молодежи. По результатам работы установлено, что
наиболее распространенными среди студентов являются болезни сердечно-сосудистой системы, опорнодвигательного аппарата и болезни органов зрения. Наибольшую долю среди отнесенных по состоянию здоровья к
специальной медицинской группе занимают студенты первого курса.
The physical
education system of the students with chronic diseases, health disorders, congenital anomalies, and low level of physical
development and physical fitness, does not sufficiently address efficiency restoration and ensuring normal life. The analysis of
literature sources actualized the problem and conclusively proved the need for a comprehensive, systematic study of the health of
young students. The aim of the study: to monitor the number of students with health disorders at higher education institutions. The
research methods: literary, conceptual and comparative analysis; the analysis of the medical examination of students; pedagogical
observation; statistical methods. The object of observation was the students of higher education institutions of a special medical
group in the amount of 867 people. Studies conducted for a long time in the educational institution "PolesU", confirmed the
superiority of cardiovascular diseases among other pathologies (22.15%). In the 2014/2015 academic year, diseases were recorded
in 26.51% of students of the special medical group. The reduction in the number of students enrolled in SMG by the third year
indicates that due attention is being paid to correcting their physical condition and improving their health. The largest number of
students among those classified by health status as a special medical group was the first-year students