У статті висвітлено поняття «здоров’язбережувальна компетентність», «здоровий спосіб життя», «ціннісне ставлення до здоров’я», «інтерактивні технології». Характеризується проблема формування здоров’язбережувальної
компетентності майбутніх фахівців інформаційно-телекомунікаційних спеціальностей у процесі професійної підготовки
засобами фізичного виховання на сучасному етапі розвитку педагогічної науки.
Розкривається значення всебічної підготовки студентів, адже її рівень здійснює значний вплив на скорочення
періоду опанування фахом, на підвищення продуктивності праці, на підвищення професійної мобільності. У зв՚язку з цим
підвищується соціально-економічне значення якісної підготовки спеціалістів вищої кваліфікації, чия праця в умовах
сучасного науково-технічного прогресу має особливе значення.
В статье освещены
понятия «здоровьесохраняющая компетентность», «здоровый способ жизни», «ценностное отношение к здоровью»,
«интерактивные технологии». Характеризуется проблема формирования здоровьесохраняющей компетентности
будущих специалистов информационно-коммуникационных специальностей в процессе профессиональной подготовки
средствами физического воспитания на современном этапе развития педагогической науки.
Раскрывается значение всесторонней подготовки студентов, ведь ее уровень оказывает значительное
влияние на сокращение периода освоения специальности, на повышение производительности труда, на повышение
профессиональной мобильности. В связи с этим повышается социально-экономическое значение качественной
подготовки специалистов высшей квалификации, чей труд в условиях современного научно-технического прогресса
имеет особое значение
The concepts of «health saving competence», «healthy lifestyle», «value for health»
and «interactive technologies» have been considered in the article. The problem of formation of health-saving competence of future
specialists of information and telecommunication specialties in the process of vocational training by means of physical education at
the present stage of development of pedagogical science is characterized.
The importance of comprehensive students’ preparation is revealed, because its level has a significant influence on
reducing the period of mastery of the specialty, on the increase of labor productivity, on the increase of professional mobility. In this
regard, the socio-economic importance of qualitative training of highly qualified specialists, whose work in the context of modern
scientific and technological progress is of particular importance, is increasing.
The problem of research of theoretical and methodological foundations of formation of health-saving competence of future
specialists of information and telecommunication technologies in the process of vocational training by means of physical education at
the present stage of development of pedagogical science becomes of important scientific educational and social importance.
The list of tasks of higher education institutions, both public and private, include: solving the problem of supporting and
strengthening the health of student youth, creating an atmosphere of health saving in the system of their study, providing social and
psychological physical and health assistance, i.e. improving the system of measures on implementation and protection of youth
rights, which is clearly defined in the Constitution of Ukraine and the Law of Ukraine «On Higher Education».