В сукупності чинників забезпечення результативності змагальної діяльності у панкратіоні вагому роль
відіграють прояви спеціальних реакцій спортсменів. Мета: з’ясувати динаміку психофізіологічних показників спортсменів
у панкратіоні на етапі спеціалізованої базової підготовки в річному циклі під впливом експериментальної та традиційної
програм річної підготовки. Результати. Ефект впровадження авторської програми дав можливість спортсменам
експериментальної групи суттєво покращити свої психофізіологічні характеристики за реакцією вибору на 2,77%
(р=0,05), реакцією розрізнення – 2,51% (р≤0,01), тепінг-тестом – 15,56% (р≤0,01) щодо вихідних даних. Для спортсменів
контрольної групи зареєстровані позитивні достовірні зміни за окремими психофізіологічними тестами – реакції вибору
на 1,09% (р=0,01), реакції розрізнення – 1,39% (р=0,03) та результатами тепінг-тесту – 5,70% (р=0,02). Висновки. За
допомогою експериментальної програми вдалося досягнути більш раннього розгортання адаптаційних процесів до
специфічного фізичного навантаження, наявного в тренувальній та змагальній діяльності в панкратіоні. При тому
загальноприйнята програма достовірно покращила показники лише після спрямованих навантажень більшої тривалості.
В совокупности факторов обеспечения результативности соревновательной деятельности в
панкратионе важную роль имеют специальные реакции спортсменов. Цель: установить динамику
психофизиологических показателей спортсменов в панкратионе на этапе специализированной базовой подготовки в
годичном цикле под влиянием экспериментальной и традиционной программ подготовки. Результаты. Эффект
внедрения авторской программы дал возможность спортсменам экспериментальной группы существенно улучшить
свои психофизиологические характеристики по реакции выбора на 2,77% (р = 0,05), реакции разрешение – 2,51%
(р≤0,01), теппинг-тесте – 15,56% (р≤0,01) по сравнению с исходными данными. Для спортсменов контрольной группы
установлены положительные достоверные изменения по отдельным психофизиологическими тестами – реакции
выбора на 1,09% (р = 0,01), реакции различия – 1,39% (р = 0,03) и теппинг-тесте – 5,70% (р = 0,02). Выводы. С помощью
экспериментальной программы удалось достичь более раннего развертывания адаптационных процессов к
специфическим физическим нагрузкам тренировочной и соревновательной деятельности в панкратионе. При этом общепринятая программа позволила достоверно улучшить показатели только после направленных нагрузок большей
продолжительности.
Changes in the rules increase the need for scientific substantiation of the training system structure and content at separate stages of
long-term improvement in pankration. In the complex of factors to ensure the effectiveness of competitive activities in pankration an
important role play manifestations of special athletes’ reactions, which manifested in situations of time choice for attack,
counterattack or defensive actions, creating an optimal basis for technical and tactical actions and operational implementation.
Purpose: to determine the dynamics of psychophysiological indicators of athletes in pankration at the stage of specialized basic
training in the annual cycle under the influence of experimental and traditional programs of annual training. Methods: theoretical
analysis and generalization of literary sources; analysis of documentary materials; pedagogical testing; pedagogical experiment;
methods of mathematical statistics. During November 2018 - October 2019, a formative pedagogical experiment was organized and
conducted. It provided the introduction of the author's annual training program for athletes at the stage of specialized basic training in
pankration. The control (21 athletes) and experimental (22 athletes) groups were formed. Pedagogical testing of psychophysiological
indicators was conducted three times - at the beginning, in the middle and at the end of the pedagogical experiment. There were
registered the reaction of choice, the reaction of distinction, the reaction to a moving object, the tapping test among the
psychophysiological indicators. Results. The effect of the author's program gave the athletes of the experimental group the
opportunity to significantly improve their psychophysiological characteristics: the reaction of choice by 2.77% (p = 0.05), the reaction
of distinction - 2.51% (p,00.01), taping test – 15.56% (p≤0.01) compared with the beginning of the pedagogical experiment. For
athletes of the control group also registered positive significant changes in separate psychophysiological tests - the reaction of
choice by 1.09% (p = 0.01), the reaction of distinction - 1.39% (p = 0.03) and the results of the tapping test – 5.70% (p = 0.02).
Conclusions. With the help of the experimental program it was possible to achieve an earlier deployment of adaptation processes to
the specific physical load of training and competitive activities in pankration. At the same time, the generally accepted program made
it possible to significantly improve indicators only after directed loads of longer duration.