Аналіз вимог, які висуваються до фахівця в професійному кодексі, показує, що, як правило, вони можуть бути
умовно зведені до двох груп нормативів: перша група – це вимоги до якості, змісту та результатів професійної
діяльності; друга група – вимоги до особистості професіонала. Серед вимог, що належать до вимог до особистості
майбутнього вчителя фізичної культури, є володіння ним педагогічною майстерністю. При позитивному ставленні до
людей, до себе як особистості, при розвиненому інтересі до спілкування і співпраці з людьми, шанси на розвиток цієї
важливої особистісної характеристики значно зростають. Аналіз навчальних планів підготовки учителів фізичної
культури, показав, ціннісні уявлення про майбутню професію у студентів починають формуватися лише після закінчення
другого курсу. Для з’ясування можливостей розвитку педагогічної майстерності у навчальному процесі ми уточнили
зміст нормативних і вибіркових дисциплін освітньо-професійної програми, які дозволяють сформувати самовизначення,
самоідентифікацію особистості майбутнього вчителя фізичної культури: розуміння себе та інших, адекватну
самооцінку та оцінку навколишньої дійсності, виробити власне ставлення до професійної педагогічної діяльності.
Анализ требований, предъявляемых к специалисту в профессиональном кодексе, показывает, что, как
правило, они могут быть условно сведены к двум группам нормативов: первая группа - это требования к качеству,
содержанию и результатам профессиональной деятельности; вторая группа - требования к личности профессионала.
Среди требований, относящихся к требованиям к личности будущего учителя физической культуры, является
владение им педагогическим мастерством. При положительном отношении к людям, к себе как личности, при развитом
интересе к общению и сотрудничеству с людьми, шансы на развитие этой важной личностной характеристики
значительно возрастают. Анализ учебных планов подготовки учителей физической культуры, показал, ценностные
представления о будущей профессии у студентов начинают формироваться только после окончания второго курса.
Для выяснения возможностей развития педагогического мастерства в учебном процессе мы уточнили содержание нормативных и выборочных дисциплин образовательно-профессиональной программы, которые позволяют
сформировать самоопределение, самоидентификацию личности будущего учителя физической культуры: понимание
себя и других, адекватную самооценку и оценку окружающей действительности, выработать собственное отношение
к профессиональной педагогической деятельности.
The analysis of the requirements which are made to a specialist in the professional code shows
that, as a rule, they can be conditionally erected to two groups of standards: the first group is requirements to the quality, content
and results of professional activity; the second group is the requirements for the personality of a professional. Among the
requirements that belong to the requirements of the personality of a future teacher of physical culture, there is possession of his
pedagogical skill. With a positive attitude towards people, towards themselves as a person, with a developed interest in
communication and cooperation with people, the chances of developing this important personal characteristic increase significantly.
The analysis of the curricula for physical education teachers’ training showed that value ideas about future profession of students
begin to be formed only at the end of the second year. In order to find out the possibilities of developing pedagogical skills in the
educational process, we clarified the content of normative and elective disciplines of the educational and professional program,
which allow to form self-determination, self-identification of the personality at a future teacher of physical culture: understanding of
yourself and others, adequate self-assessment and assessment of environmental reality, to make own attitude to professional
pedagogical activity. After studying a discipline, students should be able to determine ways to form and implement pedagogical skills;
self-evaluation of personality qualities, plan own self-improvement (keep a diary of professional formation); use individual features of
mimics, pantomimics and other non-verbal means of communication to improve pedagogical technology, increase efficiency,
educational process; to possess acting skills, to carry out the presentation and etc.