Сучасною тенденцією освіти в Україні є перехід від навчання дітей з особливими освітніми потребами у системі
спеціальної освіти до інклюзивного навчання у загальноосвітніх школах. За таких умов виникла потреба перегляду,
переоцінки і переосмислення методичних засобів і прийомів навчання дітей з порушеннями слуху відповідно до сучасних
вимог. Оволодіння технічними прийомами володіння м'ячем може стати потужнім засобом корекції і удосконалення
координації рухів у дітей зі зниженим слухом. Тому перегляду і адаптації потребують методики навчання дітей з
порушеннями слуху фізичних вправ, що можуть бути використані вчителем в інклюзивних класах на уроках фізкультури.
Метою нашого дослідження є пошук ефективного поєднання різних наочних засобів при навчанні дітей з порушеннями
слуху технічних дій у футболі. З'ясовано, що для дітей, які мають стійкі розлади слуху застосування показу і
демонстрації є недостатнім при навчанні руховим діям, а можливість застосування словесних методів навчання
обмежена. Натомість особливого значення для цього контингенту дітей набуває не лише показ фізичних вправ
учителем, а й писемне мовлення. Розроблена нами методика навчання передбачає застосування спеціально розроблених
плакатів з описанням техніки виконання елементів футболу та ілюстрацій кожної фази рухової дії показала високу
ефективність. Описана методика навчання технічним діям у футболі для дітей з порушеннями слуху і критерії оцінки
деяких контрольних вправ можуть бути застосовані тренерами і вчителями фізичної культури, які працюють в
інклюзивних класах.
Современная тенденция в образовании в Украине - переход от обучения детей с особыми
образовательными потребностями в системе специального образования к инклюзивному образованию в средних
школах. В таких условиях необходимо пересмотреть, переоценить и переосмыслить методы и приемы обучения детей
с нарушениями слуха в соответствии с современными требованиями. Овладение техникой владения мячом может
стать мощным инструментом для коррекции и улучшения координации движений у детей с потерей слуха.
Следовательно, методы обучения детей с нарушениями слуха физическим упражнениям, которые могут быть
использованы учителем в инклюзивных классах на уроках физкультуры, должны быть пересмотрены и адаптированы к
современным условиям. Цель нашего исследования - найти эффективную комбинацию различных наглядных методов обучения для
детей с нарушениями слуха техническим действиям в футболе. Было обнаружено, что для детей с нарушениями слуха
использование показа двигательного действия учителем и демонстрации на экране недостаточно при обучении
двигательным действиям, а возможность использования устных методов обучения ограничена. Одновременно особое
значение для этого контингента детей приобретает не только показ движения учителем, но и письменная речь.
Разработанный нами метод обучения предполагает использование плакатов, описывающих технику выполнения
элементов футбола и иллюстрации каждого этапа двигательных действий, показал высокую эффективность.
Описанный метод обучения техническим действиям в футболе для детей с нарушениями слуха и критерии оценки
некоторых контрольных упражнений могут применяться тренерами и учителями физкультуры, работающими в
инклюзивных классах.
The current trend in education in Ukraine is the transition from the education of children with special educational needs in
the system of special education to inclusive education in secondary schools. Under such conditions, there is a need to revise, reevaluate and rethink the methods and techniques of teaching children with hearing impairments in accordance with modern
requirements. Mastering the techniques of ball possession can be a powerful tool for correcting and improving coordination of
movements in children with hearing loss. Therefore, the methods of teaching children with hearing impairments physical exercises
that can be used by the teacher in inclusive classes in physical education classes need to be revised and adapted.
The aim of our study is to find an effective combination of different visual aids in teaching children with hearing impairments
technical actions in football. It was found that for children with persistent hearing impairments, the use of demonstration and
demonstration is insufficient in learning motor actions, and the possibility of using verbal teaching methods is limited. Instead, not
only the physical education of the teacher, but also the written speech acquires special significance for this contingent of children.
The training method developed by us involves the use of specially designed posters describing the technique of performing elements
of football and illustrations of each phase of motor action has shown high efficiency. The described method of teaching technical
actions in football for children with hearing impairments and the criteria for evaluating some control exercises can be applied by
coaches and physical education teachers working in inclusive classes.
The purpose of our study is to find an effective combination of different methods of visual education of children with hearing
impairments to perform technical actions in football. It was found that for children with hearing impairments, the use of a teacher's
demonstration of motor action and demonstration on the screen is not enough when learning motor actions, and the possibility of
using oral teaching methods is limited. At the same time, not only the teacher showing the movement, but also the written language
is of particular importance for this contingent of children. The training method we developed involves the use of posters describing
the technique of performing football elements and illustrations of each stage of motor actions, and has shown high efficiency. The
described method of teaching technical actions in football for children with hearing impairments and the criteria for evaluating some
control exercises can be used by trainers and physical education teachers working in inclusive classes.