Навчально-тренувальний процес передбачає поступове підвищення тренувальних і змагальних навантажень,
які вирішують завдання, пов'язані зі зміцненням здоров'я, розвитком спеціальних фізичних якостей, освоєнням складних
технічних дій, прищеплення любові до спортивних змагань і підвищеного інтересу до занять тенісом.
Розглядаються етапи тренувального процесу в багаторічній підготовці гравців у настільний теніс, зокрема:
спортивно-оздоровчий етап (СО), етап початкової підготовки (ПП), навчально-тренувальний етап (НТ), етап
спортивного вдосконалення (СВ) і вищої спортивної майстерності (ВСМ). А також мета, завдання і основна
спрямованість кожного етапу.
Форми навчально-тренувального процесу з настільного тенісу проявляються в групових та індивідуальних
заняттях, теоретичній підготовці, медичному контролі, навчально-тренувальних зборах та змаганнях, інструкторської
та суддівської практики, медико-відновлювальних заходах на кожному з етапів.
Учебно-тренировочный процесс предусматривает постепенное повышение
тренировочных и соревновательных нагрузок, которые решают задачи, связанные с укреплением здоровья, развитием
специальных физических качеств, освоением сложных технических действий, привитие любви к спортивным
соревнованиям и повышенного интереса к занятиям теннисом.
Рассматриваются этапы тренировочного процесса в многолетней подготовке игроков в настольный теннис,
в частности: спортивно-оздоровительный этап (СО), этап начальной подготовки (НП), учебно-тренировочный этап
(УТ), этап спортивного совершенствования (СС) и высшего спортивного мастерства (ВСМ). А также цель, задачи и
основная направленность каждого этапа. Формы учебно-тренировочного процесса по настольному теннису проявляются в групповых и индивидуальных
занятиях, теоретической подготовке, медицинском контроле, учебно-тренировочных сборах и соревнованиях,
инструкторской и судейской практики, медико-восстановительных мероприятиях.
Preparation of sportsman of high class begins from employments after children and teenagers at sport school during
a few years. This process is difficult and needs detailed during a calendar year and on the corresponding stages of long-term
preparation.
Training work in child-youth schools and sport child-youth schools of Olympic reserve must be conducted on the basis of
the special program, intended for trainers-teachers, teachers and leaders of establishments of additional formation of athletic-sport
orientation and is a basic state document, that regulates educational-training and educator work, implementation of norms from
special physical, technical and tactical preparation.
An Educational-training process envisages the gradual increase of the training and contention loading, that decide the
tasks, related to strengthening of health, development of the special physical qualities, mastering of difficult technical actions,
inoculating of love to the sport competitions and increase interest in engaging in tennis.
The stages of training process are examined in long-term preparation of players in table tennis, in particular: the sporthealth stage, stage of initial preparation, educational-training stage, stage of sport perfection and higher sport mastery. The forms of
educational-training process from table tennis show up in group and individual employments, theoretical preparation, medical control,
educational-training collections and competitions, instructor and judge practice, medical and rehabilitation events.