У статті досліджено вплив занять за системою «Кросфіт» на рівень та динаміку розвитку силових якостей у курсантів у процесі навчання у вищому військовому навчальному закладі (ВВНЗ). У дослідженні взяли участь курсанти 1– 4-го курсів (n=40) Військової академії (м. Одеса), яких було розподілено на експериментальну (ЕГ, n=20) та контрольну (КГ, n=20) групи. Курсанти ЕГ займалися у секції академії з кросфіту, курсанти КГ – за традиційною системою фізичної підготовки у ВВНЗ. Аналіз розвитку силових якостей курсантів проводився за такими вправами: підтягування, підйом переворотом, підйом силою на перекладині, ривок гирі 24 кг, згинання і розгинання рук в упорі на брусах. Встановлено, що рівень розвитку силових якостей у курсантів, які під час навчання займалися за системою «Кросфіт», є достовірно (р˂0,05) вищим на старших курсах, ніж у курсантів, які займалися за традиційною системою фізичної підготовки. Це дозволяє стверджувати про необхідність впровадження засобів кросфіту до різних форм фізичної підготовки курсантів академії з метою підвищення їх фізичної готовності до майбутньої професійної діяльності.
В статье исследовано влияние занятий по системе «Кроссфит» на уровень и динамику развития силовых качеств у курсантов в процессе обучения в высшем военном учебном заведении (ВВУЗ). В исследовании приняли участие курсанты 1-4-го курсов (n=40) Военной академии (г. Одесса), которые были распределены на экспериментальную (ЭГ, n=20) и контрольную (КГ, n=20) группы. Курсанты ЭГ занимались в секции академии по кроссфиту, курсанты КГ – по традиционной системе физической подготовки ВВУЗ. Анализ развития силовых качеств курсантов проводился по таким упражнениями: подтягивание, подъем переворотом, подъем силой на перекладине, рывок гири 24 кг, сгибание и разгибание рук в упоре на брусьях. Установлено, что уровень развития силовых качеств у курсантов, которые во время обучения занимались по системе «Кроссфит», является достоверно (р˂0,05) выше на старших курсах, чем у курсантов, которые занимались по традиционной системе физической подготовки. Это позволяет утверждать о необходимости внедрения средств кроссфита в различные формы физической подготовки курсантов академии с целью повышения их физической готовности к будущей профессиональной деятельности.
The article investigates the influence of the CrossFit system classes on the level and dynamics of the development of cadets’ power qualities in the process of training at a higher military educational institution (HMEI). The study involved cadets of the 1st-4th years (n=40) of the Odessa Military Academy, who were divided into experimental (EG, n=20) and control (CG, n=20) groups. EG cadets trained in the academy’s crossfit section, CG cadets trained according to the traditional physical training system at HMEI. Among the advantages of the CrossFit system are: the lack of equipment costs; a short period of time is required to do a set of exercises; a possibility of organizing outdoor training, in a gym, within a limited space; a possibility of organizing training with a large group of servicemen; a wide range of exercises eliminates the adaptation to the same type of physical load; a possibility of conducting training sessions with military servicemen with different levels of physical fitness. Analysis of the development of cadets’ power qualities was carried out according to the following exercises: pull-up, lifting by coup, lifting by strength on the crossbar, 24 kg kettlebell snatch, push-up on the parallel bars. It was found that that the level of power qualities development among cadets who trained according to the CrossFit system was significantly (p˂0.05) better at senior years of study than among cadets who trained according to the traditional physical training system. This allows us to argue about the need to implement crossfit means in the various forms of physical training of cadets of the academy in order to increase their physical readiness for future professional activities.