Сьогодні проблема інтенсифікації виробництва вимагає підвищення якості підготовки фахівців до конкретних видів трудової діяльності і відповідно викликає необхідність профілювання фізичного виховання адаптованого до вимог обраної професії. Для вирішення цієї проблеми виникла потреба у проведенні наукового дослідження, яке визначить педагогічні передумови фізичного виховання та підготовки підлітків до професійної діяльності. Виявлено, що серед причин критичного стану здоров’я й культури здоров’я є, зокрема, соціально-економічна та екологічна кризи в країні, неефективна стратегія охорони здоров’я й недоліки в системі освіти, що спричиняють значне психоемоційне перевантаження й недостатню рухову активність молоді, зокрема, майбутніх робітників аграрного сектору.
Сегодня проблема интенсификации производства требует повышения качества подготовки специалистов в конкретных видах трудовой деятельности и соответственно вызывает необходимость профилирования физического воспитания адаптированного к требованиям выбранной профессии. Для решения этой проблемы возникла необходимость в проведении научного исследования, которое определит педагогические предпосылки физического воспитания и подготовки подростков к профессиональной деятельности. Выявлено, что среди причин критического состояния здоровья и культуры здоровья является, в частности, социально-экономическая и экологическая кризиса в стране, неэффективная стратегия здравоохранения и недостатки в системе образования, которые вызывают значительное психоэмоциональное перегрузки и недостаточной двигательной активности молодежи , в частности, будущих рабочих аграрного сектора.
Today, the problem of production intensification requires improving the quality of training of specialists for specific types of work and, accordingly, necessitates the profile of physical education adapted to the requirements of the chosen profession. To solve this problem, there was a need for a scientific study that would determine the pedagogical prerequisites of physical education and preparation of adolescents for professional activity. The main task of secondary specialized educational institutions, as we know, is to prepare specialists of secondary qualification, who have general secondary education and the necessary theoretical and practical training in the specialty. The scientific and technical and industrial process requires that students receive not only strong knowledge and skills in their chosen profession, but also a harmonious and physical development. At the same time, the educational process of secondary specialized educational institutions lacks the link between the professional development of future skilled workers and the formation of their health culture, and the pedagogical technologies required for this are lacking. This has a negative impact on students' motivation for healthy lifestyles, their awareness of the importance of maintaining and promoting health, which affects their ability to maintain and develop physical and moral health, protect their personal lives from the negative effects of the technogenic environment, etc.