У статті досліджено індивідуальні техніко-тактичні дії у системі підготовки юніорів-єдиноборців, які є основними компонентами арсеналу спортсмена. Доведено, що одним із найефективніших методів приросту темпу реакції є підвищення інформаційної ємкості сигналів та акценту в них так званих підготовчих сигналів. Сучасна теорія та методика технічної та тактичної підготовки юних спортсменів не враховує змін, що відбулися у змісті та умовах змагальної діяльності. Тому технічне та тактичне навчання юних спортсменів у своєму розвитку дещо відходить від добірних відмінностей у порядку випробувань, але не зовсім відповідає вимогам змагальної роботи та загальна теоретична концепції використання інструментів та методів у технічному та тактичному навчанні недостатньо розвинене.
В статье исследованы индивидуальные технико-тактические действия в системе подготовки юниоров-единоборцев, которые являются основными компонентами арсенала спортсмена. Доказано, что одним из самых эффективных методов прироста темпа реакции является повышение информационной емкости сигналов и акцента в них так называемых подготовительных сигналов. Современная теория и методика технической и тактической подготовки юных спортсменов не учитывает изменений, произошедших в содержании и условиях соревновательной деятельности. Поэтому техническое и тактическое учение юных спортсменов в своем развитии несколько отходит от отборных различий в порядке испытаний, но не совсем соответствует требованиям соревновательной работы и общая теоретическая концепции использования инструментов и методов в техническом и тактическом обучении недостаточно развито.
The article explores individual technical and tactical actions in the training system for junior martial artists, which are the main components of an athlete’s arsenal. It is proved that one of the most effective methods of increasing the reaction rate is to increase the information capacity of the signals and the emphasis in them of the so-called preparatory signals. The modern theory and methodology of technical and tactical training of young athletes does not take into account changes that have occurred in the content and conditions of competitive activity. Therefore, the technical and tactical teachings of young athletes in their development somewhat deviate from the selected differences in the test order, but do not quite meet the requirements of competitive work and the general theoretical concept of using tools and methods in technical and tactical training is not sufficiently developed. It is worth noting that in situational sports, indicators change in accordance with the conditions, so an individual style is created. In martial arts, battle tactics are important as a qualitative characteristic of an athlete’s individual style. Training of wrestlers should be based on the manner of conducting a fight, that is, depending on the tendency to pace, power conducting a fight or a technical and tactical justification. It often happens that a trainer imposes a training program that does not correspond to his individual properties.