У статті розглянуто порівняльний аналіз оцінювання рівня фізичної підготовленості студентів факультету міжнародної торгівлі та права. Окрему увагу приділено якості тестування для оцінки рухового розвитку студентів першого та другого курсів. У дослідженні були застосовані тести фізичної підготовленості населення України. На підставі результатів тестування можна порівняти аналіз фізичної підготовленості студентів, які пройшли тестування на першому курсі, а потім тих самих студентів - на другому. Встановлено, що тест на витривалість не покращується у жодного студента, а тест на силу та гнучкість значно покращився. Порівняльний аналіз дослідження показує, що рівень фізичної підготовленості у результатах несуттєво збільшився на кожному рівні, але більш за все, на середньому. Такі якості як гнучкість та координація значно збільшились в секції “Фітнес”. Результати показують про необхідність в досконалості занять з фізичної культури у закладі вищої освіти.
В статье рассмотрен сравнительный анализ оценивания уровня физической подготовленности студентов факультета международной торговли и права. Отдельное внимание уделено качеству тестирования для оценки двигательных качеств у студентов первого и второго курсов. В исследовании были применены тесты физической подготовленности населения Украины. На основе результатов тестирования можно сравнить анализ физической подготовленности студентов, которые прошли тестирование на первом курсе, а потом тех же – на втором. Установлено, что тест на выносливость не улучшается ни у одного студента, а тест на силу и гибкость значительно улучшился. Проведѐнный анализ показывает, что уровень физической подготовленности в результатах незначительно увеличился на каждом уровне, но больше всего увеличился средний. Такие качества как гибкость и координация значительно увеличились в секции “Фитнес”. Результаты показывают необходимость в совершенствовании занятий по физической культуре в учреждениях высшего образования.
Activity has to be an important factor in students’ life for improving physical development. The modern assessment system of students’ physical condition in higher education institutions allows to determine the level of young people’s motor achievements both in individuals’ and whole groups’ physical activity. The article reviews a comparative analysis of the physical condition level assessments of students from the faculty of international trade and law. Particular attention is focused on the quality of testing the assess of the first- and second-year students’ motor development. In this research were used the tests of the Ukrainian population’s physical condition. Based on the testing results, we can compare the physical condition analysis of students who passed the testing in the first year, and then the same students – in the second. It has been found that no endurance test is improved by any student, but strength and flexibility tests have improved significantly. A comparative analysis of researches shows that fitness scores have not improved significantly at every level, and the most notable improvements were observed at the intermediate level. Despite some improvements of individual students’ test results, in most of them the level of physical condition remained unchanged. Such qualities as flexibility and coordination have increased significantly in the women-only “Fitness” section. In the sports sections “Football”, “Basketball”, “Athletic Gymnastics” and “Wrestling” were most developed such motor skills as speed and strength particularly among men. It turned out that some students were not ready to pass the test standards and had a low level of development of some motor skills. An important condition for increasing interest in physical education is the university’s modern sports facilities. The results show the need to improve physical training classes in higher education institutions, to develop a program of classes and a system of preparation for students’ physical condition assessment.