У статті розкрито сутність формування вольових якостей особистості. Узагальнено напрацювання вчених і практиків з проблеми формування вольових якостей курсантсько-студентської молоді засобами футболу. На основі чотирьохетапної процесуальної схеми сходження підростаючої особистості, розробленої І. Бехом та уточненої Н. Касіч, нами було схарактеризовано критерії та показники сформованості вольових якостей курсантсько-студентської молоді засобами футболу, а саме: когнітивний, емоційно-ціннісний, довільного імпульсу, діяльнісно-практичний. Висвітлено педагогічні умови, зміст та методи формування вольових якостей курсантсько-студентської молоді у процесі занять футболом. Розкрито значення занять футболом та їх ефективність у закладах вищої освіти. Проаналізовано результати проведеного дослідження щодо формування вольових якостей курсантсько-студентської молоді у процесі занять футболом.
В статье раскрыта сущность формирования волевых качеств личности. Обобщены наработки учѐных и практиков по проблеме формирования волевых качеств курсантско-студенческой молодежи средствами футбола. На основе четырехэтапной процессуальной схемы восхождение подрастающей личности, разработанной И. Бехом и уточненной Н Касич, нами были охарактеризованы критерии и показатели сформированности волевых качеств курсантско-студенческой молодежи средствами футбола, а именно: когнитивный, эмоционально-ценностный, произвольного импульса, деятельностно практичный. Освещены педагогические условия, содержание и методы формирования волевых качеств курсантско-студенческой молодежи в процессе занятий футболом. Раскрыто значение занятий футболом и их эффективность в учреждениях высшего образования. Проанализированы результаты проведенного исследования по формированию волевых качеств курсантско-студенческой молодежи в процессе занятий футболом.
The essence of formation of volitional qualities of personality is revealed in the article. The generalization of scientists and practitioners on the problem of formation of volitional qualities of cadet student youth by means of football is generalized. Based on a four-stage procedural scheme of adolescent personality convergence developed by I. Beh and refined by N. Kasich, we characterized the criteria and indicators of the formation of volitional qualities of cadets and students by means of football, namely: cognitive (awareness of the quality of awareness). qualities; understanding of the importance of active student-student youth as opposed to passive in the process of achieving the goal by football; knowledge of student-student youth responsibilities and their performance in the training process in football); emotional value (interest in playing football, sports history of Ukraine, sports traditions of higher education institutions; joyful experience of cadet student youth from the process of reaching the goal by means of football; desire to participate in training and competitions in football; willingness to be ready (willingness to important personality qualities; spiritual determination in the process of formation of volitional qualities; volitional desire to participate in training and competitions in football; activity-practical (ability to manifest volitional qualities to be purposeful in the process of playing football; to participate in training and competitions in football and to reach the end goal by showing responsibility for oneself and to the sports team;
The pedagogical conditions, content and methods of formation of volitional qualities of cadets and students in the course of football are covered. The importance of football lessons and their effectiveness in higher education institutions is revealed. The results of the study on the formation of volitional qualities of cadets and students in the course of football are analyzed.