Основними шляхами самовдосконалення майбутнього учителя фізичної культури є комплекс внутрішніх особистісних потреб (потреба у фізичному, інтелектуальному, духовному, професійному самовдосконаленні), що реалізуються у конкретних видах зовнішньої та внутрішньої (психологічної) діяльності: самоконтроль, самоорганізація, самонавчання, самоосвіта тощо.
В сучасному розумінні педагогічна майстерність – це стан і певний рівень особистості вчителя, діалектичне поєднання його особистих та професійних якостей, що дозволяють високоякісно досягати часткових та загальних педагогічних цілей. У проекції на особистість вчителя фізичної культури педагогічна майстерність – здатність творчо вирішувати педагогічні проблеми під час заняття з фізичної культури, організовувати освітній процес із залученням високої культури, професійних знань, фізичних навичок тощо на основі компетентнісного, діяльнісного й особистісно орієнтованого підходів, глибоких педагогічних знань, досвіді, широкому кругозорі, особистісній культурі, творчості й педагогічному такті. При цьому педагогічна майстерність є відносно завершеним процесом, тому при діагностуванні рівня педагогічна майстерність необхідно орієнтуватися на достатній рівень для педагога з відповідним стажем і досвідом.
Основными путями самосовершенствования будущего учителя физической культуры является комплекс внутренних личностных потребностей (потребность в физическом, интеллектуальном, духовном, профессиональном самосовершенствовании), реализуемых в конкретных видах внешней и внутренней (психологической) деятельности: самоконтроль, самоорганизация, самообучение, самообразование и тому подобное. В современном понимании педагогическое мастерство – это состояние и определенный уровень личности учителя, диалектическое сочетание его личных и профессиональных качеств, позволяющих высококачественно достигать частных и общих педагогических целей. В проекции на личность учителя физической культуры педагогическое мастерство – способность творчески решать педагогические проблемы во время занятия по физической культуре, организовывать образовательный процесс с привлечением высокой культуры, профессиональных знаний, физических навыков и т.п. на основе компетентностного, деятельностного и личностно ориентированного подходов, глубоких педагогических знаний, опыте, широком кругозоре, личностной культуре, творчестве и педагогическом такте. При этом педагогическое мастерство является относительно завершенным процессом, поэтому при диагностировании уровня педагогического мастерства необходимо ориентироваться на достаточный уровень для педагога с соответствующим стажем и опытом.
Self-improvement is especially important component of educational activity of teachers in light recognitions not the subject - object, and the subject - subject interaction of a teacher and a pupil and also the declaration and also the Convention of the UN principles of continuous education (education throughout life) when not only a separate lesson, a semester or even completely study at school / HEI is only a separate fragment, and a person has to “learn to study” during this time. The purpose of the article is in theoretical justification of self-development in the context of forming the future teacher’s pedagogical skills. The main ways of self-improvement of physical culture future teacher is the complex of internal personal requirements (need for physical, intellectual, spiritual, professional self-improvement) which are implemented in concrete types of external and internal (psychological) activity: self-checking, self-organization, self-training, self-education, and so forth. In modern understanding the pedagogical skill is a state and a certain level of personality of a teacher, a dialectical combination of his personal and professional qualities, which allow high-quality achievement of partial and general pedagogical aims. The pedagogical skill - the ability to creatively solve pedagogical problems during physical culture classes, to organize educational process with the involvement of high culture, professional knowledge, physical skills and etc. on the basis of competent, active and personality-oriented approaches, deep pedagogical knowledge, experience, wide outlook, personal culture, creativity and pedagogical tactics in the projection on the personality of physical culture teacher. At the same time the pedagogical skill is the relatively completed process, therefore when diagnosing the level pedagogical skill should be oriented to a teacher’s sufficient level with the corresponding experience.