В статті розкриті особливості організації та проведення освітньо-оздоровчих тренінгів в процесі позанавчальної фізкультурно-оздоровчої діяльності студентів. Складений детальний та чітко структурований план, у якому викладена змістовна структура тренінгу. Відповідно до плану визначено зміст і обсяг навчального матеріалу. Структурування навчального матеріалу здійснено із врахуванням інтерактивних методів навчання. Алгоритм проведення тренінгу складається з підготовки до заняття, вступної, основної (з інформаційним та практичним блоками), заключної (рефлексії) частин. Використання тренінгів дозволило вирішити ряд завдань: популяризувати здоровий спосіб життя, вдосконалити організацію фізичного виховання з оздоровчою метою у гуртожитках, розробити методичні та практичні рекомендації з метою активізації самостійних фізкультурно-оздоровчих занять.
В статье раскрыты особенности организации и проведения образовательно-оздоровительных тренингов в процессе внеучебной физкультурно-оздоровительной деятельности студентов. Составлен детальный и четко структурированный план, в котором изложена содержательная структура тренинга. В соответствии с планом разработано содержание и объем учебного материала. Структурирование учебного материала осуществлено с учетом интерактивных методов обучения. Алгоритм проведения тренинга состоит из подготовки к занятию, вступительной, основной (с информационным и практическим блоками) заключительной (рефлексии) частей. Использование тренингов позволило решить ряд задач: популяризировать здоровый образ жизни, усовершенствовать организацию физического воспитания с оздоровительной целью в общежитиях, разработать методические и практические рекомендации с целью активизации самостоятельных физкультурно-оздоровительных занятий.
In the research work the features of organization and conducting educational and health-improving trainings in the process of students’ extracurricular physical and health activity are exposed. The analysis of scientific literature indicated that trainings enable students to create a situation of success, to participate voluntarily and to determine their own pace of development, to apply actively the purchased theoretical knowledge in practice, to explore complex issues and problems in the context of modeling situations close to real life. An aim of the article: to expose the method of organization and conduction educational and health-improving trainings in the process of students’ extracurricular physical and health activity. Tasks: to develop theoretically the programmatic and methodical filling of educational and health-improving training at the place of students’ residence. The description of trainings by type is given. A detailed and clearly structured plan is made, which outlines the content structure of the training. The plan provides a list of problem questions in the form of plan items with laying out on constituents (subthemes and subitems) as well as their order of placement, and represents an idea, project of the training content. According to the plan, the content and scope of the training material are defined. Structuring of educational material is done taking into account interactive teaching methods. The training algorithm consists of preparation for the class; introductory part; basic part with informative and practical blocks; the final part of the training (reflection). The use of trainings allowed to decide such tasks: to popularize the healthy way of life, to improve the organization of physical education with a health-improving purposes in dormitories, to develop methodical and practical recommendations with the purpose of intensifying independent physical and health-improving employments.