Метою дослідження є вивчення наукових закономірностей застосування у процесі формування професійної ідентичності фахівців з фізичної терапії, ерготерапії синергетичного підходу. Синергетичний підхід в руслі системного підходу вносить нові аспекти в методологію формування професійної ідентичності фахівців з фізичної терапії, ерготерапії, що наведені в дослідженні. Принципи синергетики обґрунтовують використання потенціалу інтерактивних методів, які активізують процеси соціальної взаємодії в колективі студентів та сприяють переходу до самонавчання. За результатами дослідження можна стверджувати, що застосування у процесі формування професійної ідентичності фахівців з фізичної терапії, ерготерапії синергетичного підходу забезпечить підвищення сприйнятливості їх до новацій, надання можливостей активного цілеспрямованого і вільного використання інформації, актуалізації внутрішніх сил і мотивів, спрямованих на особистий розвиток.
Целью исследования является изучение научных закономерностей применения в процессе формирования профессиональной идентичности специалистов по физической терапии, эрготерапии синергетического подхода. Синергетический подход в русле системного подхода вносит новые аспекты в методологию формирования профессиональной идентичности специалистов по физической терапии, эрготерапии, приведенные в исследовании. Принципы синергетики обосновывают использование потенциала интерактивных методов, которые активизируют процессы социального взаимодействия в коллективе студентов и способствуют переходу к самообучению. По результатам исследования можно утверждать, что применение в процессе формирования профессиональной идентичности специалистов по физической терапии, эрготерапии синергетического подхода обеспечит повышение восприимчивости их к новациям, предоставления возможностей активного целенаправленного и свободного использования информации, актуализации внутренних сил и мотивов, направленных на личностное развитие.
The purpose of the study is to study the scientific patterns of application in the process of forming the professional identity of specialists in physical therapy, ergotherapy synergistic approach. The synergistic approach in the systemic approach introduces new aspects to the methodology of forming the professional identity of specialists in physical therapy, ergotherapy: first, the idea of openness of the educational process, which focuses on the construction of methods of joint activity, and the emphasis on the individual for each student; second, the perception of the instability of the educational process, which focuses on the small "resonance", providing a stimulating effect; third, the focus on self-study through mastering the "universal" method of cognition, which provides knowledge of the general laws of self-organization; fourth, attention to the profound changes in personality that occur in the learning process, that is, to the process of formation of tumors; Fifth, the activation of a visual, empirical perception of the world as a source of intuitive knowledge that enriches a person's creative beginnings; sixth, the use of the potential of interactive methods that activate processes of social interaction in the student community, in turn, accelerate the transition to self-study. The principles of synergetics justify the use of the potential of interactive methods that activate the processes of social interaction in the student team and facilitate the transition to self-study. According to the results of the research, it can be argued that the use of synergistic approach in the process of forming the professional identity of physical therapy specialists, ergotherapy will ensure their susceptibility to innovations, providing opportunities for active purposeful and free use of information, actualization of internal forces and motives aimed at personal development.