Дана стаття присвячена розгляданню деяких важливих питань оптимізації та підвищення ефективності навчання іноземній мові, розвитку та удосконаленню особистості засобами академічного виховання та самовиховання. Слід зазначити, що студенти вишів спортивного спрямування у більшості випадків психологічно не підготовлені або слабо підготовлені до засвоєння такого предмету як іноземна мова. Тому закономірно, що виникає питання про визначення психолого-педагогічної складової успішного оволодіння іноземною мовою у галузі спорту. За нашими спостереженнями, студенти-спортсмени не навчені новим ефективним прийомам спеціальної психорегуляції та самостійної психорегуляції для сприйняття та засвоювання іноземної мови. Внаслідок цього спроби інтенсивного забезпечення ефективного навчання студентів-спортсменів, які впроваджуються викладачами іноземної мови, не завжди досягають очікуваного результату. У зв’язку з цим були розроблені теоретичні та практичні напрями регуляції та саморегуляції психічної діяльності тих, хто навчаються, за допомогою спеціального ментального тренінгу, оскільки для розумової діяльності «психічна мовленнєва гімнастика» має таке ж значення, як і комплексне тренування для спортсмена.
Данная статья посвящена рассмотрению некоторых важных вопросов оптимизации и повышения эффективности обучения иностранному языку, развитию и усовершенствованию личности средствами академического воспитания и самовоспитания. Следует отметить, что студенты вузов спортивного направления в большинстве случаев психологически не подготовлены или слабо подготовлены к освоению такого предмета как иностранный язык. Поэтому закономерно, что возникает вопрос об определении психолого-педагогической составляющей успешного овладения иностранным языком в области спорта. По нашим наблюдениям, студенты-спортсмены не обучены новым эффективным приемам специальной психорегуляции и автопсихорегуляции для восприятия и усвоения иностранного языка. Вследствие этого предпринимаемые преподавателями иностранного языка попытки интенсивнного обеспечения эффективного обучения студентов-спортсменов не всегда достигают ожидаемого результата. В связи с этим были разработаны теоретические и практические направления регуляции и саморегуляции психической деятельности обучающихся при помощи специального ментального тренинга, так как для мыслительной деятельности «психическая разговорная гимнастика» имеет такое же значение, как и спортивная тренировка.
This article is devoted to the consideration of some important issues of optimization and improving the effectiveness of teaching a foreign language in universities of the sports field, the development and improvement of personality by means of academic education and self-education. It should be noted that in most cases, university students of a sports field are not psychologically prepared or poorly prepared to master such a subject as a foreign language. Nowadays, student athletes are not trained in new effective methods of special psychoregulation and self-psychoregulation for the perception and assimilation of a foreign language in general. Subsequently, this attempt to effectively influence student athletes offered by teachers of a foreign language does not always achieve the expected result. In this regard, theoretical and practical issues of regulation and self-regulation of mental activity of students with the help of special mental training have been developed. It is known that the methods of mental regulation and self-regulation have been known for a very long time. In modern life, the basis of such techniques has received meaningful development and has found wide application in medicine, pedagogy, and mainly in sports. To solve the theoretical and practical problems of psychological and pedagogical component of this kind, the following methodology was developed. It includes four main significant components - psychological, speech, mental, and creative - and is aimed at further improving their functioning while mastering different types of systematic speech activity in foreign language in a sports context. This technique is not designated as a psycho-speech-mental complex or abbreviated as PSMC. Psycho-training complex of this kind includes a complex of motivationally modified exercises, which are aimed at the formation of optimal performance of student athletes in order to increase the effectiveness of learning different types of speech programs in a foreign language. Classes in a foreign language according to the PSMC consist of interconnected parts in which there is an orientation not only on the development of elements of relaxation and calmness, self-control but also the formation of an active state. On the basis of these parts, a psychological and pedagogical symbiosis of perception of necessary information in a foreign language by student-athletes arises deeper, more confident and more precise. Theoretically, such an approach as PSMC includes independent macrocycles (program modules) and microcycles (classes), namely, classes that are dedicated to solving pedagogical problems in teaching certain types of speech activity.