Дисертацію присвячено проблемі формування в майбутніх учителів музичного мистецтва методичної компетенції у процесі гри на музичному інструменті (фортепіано). Беручи до уваги особливості викладання музики, що передбачають не тільки набуття знань, але й розвиток у студентів потреби у спілкуванні з музикою, здатності відчувати її красу, установлено, що методичний компонент займає особливе місце у структурі професійної компетенції майбутнього вчителя музики. У дисертації зафіксовано, що компетентний учитель музики повинен відрізнятися не тільки високим рівнем інформаційної і виконавської компетенції, але й уміти ефективно організувати процес навчання. У дослідженні теоретично обгрунтовано структурні компоненти методичної компетенції майбутніх учителів музичного мистецтва: ціннісно-мотиваційний, методично-когнітивний,
особистісно-діяльнісний, регулятивно-рефлексивний.
Обгрунтовано, що ефективність підготовки майбутніх фахівців забезпечується такими умовами, що мають використовуватись у навчальному процесі: впровадження до навчального процесу технологій, що надають перевагу особистісно-суб’єктивному фактору та дозволяють максимально наблизити умови навчання до умов майбутньої діяльності студентів ; орієнтація студентів на ціннісно-смислове ставлення до педагогічної діяльності, самоосвіту і свідомий саморозвиток; надання студентам можливості достатньої варіативності у виборі засобів і методів вирішення художньо-виконавських і вербально-інтергіретаційних завдань. Розроблено основні методичні механізми реалізації виділених умов. До експериментальної роботи було введено низку таких методів: створення художнього контексту, моделювання навчальних ситуацій, метод елективності. інтонаційно-стильового осмислення музики, метод емоційної драматургії, аналітико-синтетичний метод. Запропонована методологія ґрунтується на сукупності педагогічних принципів.
Запропонована експериментальна методика формування методичної компетенції майбутніх учителів музики містить три етапи.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що: вперше розроблено методику та модель поетапної підготовки формування методичної компетенції майбутніх учителів музики у процесі занять з основного музичного інструменту як поліструктурного утворення з урахуванням музично-виконавського, художньо-інформаційного та рефлексивно- вербального компонентів.
Практичне значення результатів дослідження полягає у впровадженні в навчально-виховний процес навчальної програми авторського спецкурсу «Основи методичної компетенції». Результати дослідження можуть бути використані для розробки навчальних та методичних посібників, навчальних програм, методичних вказівок, рекомендацій з питань формування методичної компетенції студентів вищих мистецько-педагогічних закладів освіти.
Диссертация посвящена проблеме формирования у будущих учителей музыки методической компетенции в процессе игры па музыкальном инструменте (фортепиано). Принимая во внимание особенности преподавания музыки, предусматривающие не только приобретение знаний, по и развитие у студентов потребности в общении с музыкой, способности ее чувствовать и понимать, установлено, что методический компонент занимает особое место в структуре профессиональной компетенции будущего учителя музыки. В диссертации зафиксировано, что компетентный учитель музыки должен отличаться не только высоким уровнем информационной и исполнительской компетенции, по и уметь эффективно организовать процесе обучения.В исследовании теоретически обоснованы структурные компоненты методической компетенции будущих учителей музикального искусства: ценностно-мотивационный, методично-когнитивный, личностно- деятельностпый, регулятивно-рефлексивный.
Обосновано, что эффективность подготовки будущих специалистов обеспечивается использованием в учебном процессе ряда условий: внедрение в учебный процесс технологий, которые позволяют максимально приблизить условия обучения к условиям будущей деятельности студентов; ориентация студентов на ценностно-смысловое отношение к педагогической деятельности, самообразование и сознательное саморазвитие; предоставление студентам возможности достаточной вариативности в выборе средств и методов решения художественно-исполнительских и вербально-интерпретационных задач. Разработаны основные методические механизмы реализации выделенных условий.
'Экспериментальная работа предполагала реализацию таких методов: создание художественного контекста, моделирование учебных ситуаций, метод элективиоети, интонационно-стилевого постижения музыки, метод эмоциональной драматургии, аналитико-синтетический метод. Предложенная Предложенная экспериментальная методика формирования методической компетенции будущих учителей музыкального искусства включает в себя три этапа: локально-рецептивний системно-репродуктивный, продуктивно-рефлексивпий. Научная новизна исследования заключается в том, что: впервые разработана методика и модель поэтапной подготовки формирования методической компетенции будущих учителей музыки в процессе занятий по основному музыкальному инструменту как полиструктурного образования с учетом музыкально-исполнительского, художественно-информационного и рефлексивно-вербального компонентов.
Практическое значение результатов исследования заключается во внедрении в процесс обучения программы авторского спецкурса «Основы методической компетенции» .Результаты исследования могут быть использованы для разработки учебных и методических пособий, учебных программ, методических указаний, рекомендаций по вопросам формирования методической компетенции студентов высших педагогических учебных заведений.
This dissertation is dedicated to a problem of formation of methodological competenceof the future musical art teacher in the process of piano training. Taking into account peculiarities of teaching music that include not only acquisition of knowledge but also development of the necessity to communicate with music in students, capability to feel its beauty, it was established that the methodological component takes pride of place in the structure of professional competency of any upcoming Music Teacher. In the dissertation it is recorded that any competent Music Teacher shall have not only a high level of informative and performing competency, but also he or she shall be able to effectively organize the process of education. The research theoretically substantiates the structural components of methodological competency of upcoming Music Teachers such as: comprehensively motivated, artistically cognitive, personally active, regulatory reflexive.
It is determined that effectiveness of training of upcoming experts is provided with implementation a range of conditions in the process of education. It is developed main methodological mechanisms of implementation of the underlined conditions.The experimental part includes methods as follows: creation of artistic context, modeling of educational situations, elective method, method of intonational-style comprehension of music, method of emotional dramaturgy, analytical-synthetic method. The suggested experimental technique of formation of methodological competency of upcoming Music Teachers was made of three stages.Scientific novelty of the research lies in the fact that: a method and a model of gradual training for formation of methodological competency of the upcoming Music Teachers in the process of playing the main music instrument as a polystructura! formation takes into account musical and performing, artistic and informative, as well as reflexive and verbal components.
Practical importance of the research results lies in implementation of an educational program of an authorial special course «Fundamentals of Methodological competency». The results of the research may be used for development of the teaching and methodological aids, education programs, and methodological guidelines, tips regarding formation of the methodological competency of students of at higher artistic and pedagogic educational institutions.