У статті розкрито особливості реалізації Концепції розвитку громадянської освіти в Україні у
процесі фахової підготовки студентів спеціальності “Початкова освіта”. Основна увага зосереджується
на розвитку у майбутніх учителів власної громадянської компетентності та їх підготовці до формування
основ даної компетентності в учнів. Зазначено особливості здійснення формальної, неформальної та
інформальної громадянської освіти на факультеті педагогіки і психології у НПУ імені М. П. Драгоманова.
Описано нововведення у викладанні дисциплін “Основи природознавства та суспільствознавства”,
“Методика навчання освітньої галузі "Громадянська та історична"”, які безпосередньо реалізують
складові Концепції розвитку громадянської освіти в Україні.
В статье раскрыты особенности реализации Концепции развития гражданского образования в
Украине в процессе профессиональной подготовки студентов специальности “Начальное образование”.
Основное внимание сосредоточивается на развитии у будущих учителей собственной гражданской
компетентности и их подготовке к формированию основ данной компетентности у учеников. Отмечены
особенности осуществления формального, неформального и информального гражданского образования на
факультете педагогики и психологии в НПУ имени М. П. Драгоманова. Описано нововведение в
преподавании дисциплин “Основы природоведения и обществоведения”, “Методика обучения
образовательной отрасли “Гражданская и историческая””, которые непосредственно реализуют
составные Концепции развития гражданского образования в Украине.
The article describes the essence of the concept of “civic competence”, here are given the examples of its
formation in the Concept of development of civic education in Ukraine, its structure as a personal nal formation.
The result of work on the implementation of the Concept of Development of Civic Education in the process of
preparing future teachers of primary school is to master students: 1) knowledge of the nature and features of the
activities of social institutions, processes and structures in society; 2) knowledge of the fundamental rights and
freedoms of citizens in a democratic society; 3) knowledge and ideas of man about himself, perceiving himself as a
social subject, etc.; 4) knowledge of universal norms and values, as well as norms (habits, customs, traditions, laws,
etc.) in various spheres and branches of social life – national, political, religious, economic, spiritual, etc.;
5) abilities and skills of effective social interaction (possession of verbal and non-verbal means of communication,
mechanisms of mutual understanding in the process of communication); 6) the ability to collect content rationally,
forms, methods and methodical techniques for the formation of civic and social competences in junior pupils in the
integrated subject “I explore the world”.