У статті розкривається досвід підготовки молоді до громадянської, політичної, культурної,
соціальної активності. Виокремлено педагогічні умови організації спільної діяльності ВНЗ та громадської
організації, спрямованої на формування громадянської активності особистості. Акцентується, що в
сучасних умовах одним з чинників, що впливає на формування і розвиток соціальної активності молоді є
функціонування громадських організацій, які спонукають до співпраці на благо міста, області, держави.
Висвітлено досвід залучення студентської молоді до написання проектів соціального спрямування на
грантовій основі, для розвитку суспільства та демократії України. Інноваційний шлях розвитку
суспільства можна забезпечити, сформувавши покоління інноваційних людей, які мислять і працюють поновому. Вищеозначене передбачає вирішення комплексу проблем, однією з яких є формування громадянської
активності людини, яка має достатній рівень громадянських компетентностей, усвідомлює своє місце в
економічних процесах, що відбуваються в суспільстві, вміє аналізувати соціально-економічну ситуацію,
активно виконувати основні соціальні ролі, налагоджувати цивілізовані відносини, приймати виважені
рішення.
В статье раскрывается опыт подготовки студенческой молодёжи к гражданской, политической,
культурной, социальной активности. Выделены педагогические условия организации совместной
деятельности ВУЗА и общественной организации, направленной на формирование гражданской
активности личности. Акцентируется, что в современных условиях одним из факторов, влияющим на
формирование и развитие социальной активности молодежи, является функционирование общественных
организаций, которые побуждают к сотрудничеству на благо города, области, государства. Отражен
опыт привлечения студенческой молодежи к написанию проектов социального направления на грантовой
основе, для развития общества и демократии Украины. Инновационный путь развития общества можно
обеспечить, сформировав поколения инновационных людей, которые мыслят и работают по-новому.
Вышесказанное предусматривает решение комплекса проблем, одной из которых является формирование
гражданской активности человека, который владеет достаточным уровнем гражданской
компетентности, осознает свое место в экономических процессах, происходящих в обществе, умеет
анализировать социально-экономическую ситуацию, активно исполнять основные социальные роли,
налаживать цивилизованные отношения, принимать взвешенные решения.
The article reveals the experience of youth training in civil, political, cultural, and social activity. The
pedagogical conditions of organization of joint activity of higher educational institutions and a public organization
aimed at forming a person’s civic activity are singled out. It is emphasized that in modern conditions, one of the
factors influencing the formation and development of social activity of young people is the functioning of public
organizations, which encourage cooperation to the benefit of the city, the region, the state. The experience of
involving students in writing social projects on a grant basis, for the development of society and democracy of
Ukraine is highlighted. An innovative way of developing a society can be achieved by forming a generation of
innovative people who think and work in a new way. The foregoing involves solving a set of problems, one of which
is the formation of a person’s civic activity, which has a sufficient level of civil competency, is aware of its place in
the economic processes taking place in society, is able to analyze the socio-economic situation, actively perform the
basic social roles, to establish civilized relations, make informed decisions.
Today, young people studying at universities are not fully involved in volunteering, although they have time
and physical resources. One of the reasons for a certain youth passivity is the active stereotype of volunteering as
the use of free labor force. Often, there are options for attracting young people only to perform technical, secondary
tasks, which pushes young people out of further activity. The situation is complicated by the lack of information on
the specific possibilities of engagement in volunteering, which will promote the implementation of typical youth
needs: to feel their own significance and usefulness, belonging to the team of other volunteers, involvement in the
organization, achieve respect, recognition, expand the circle of acquaintances.