У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми формування культури мовлення (естетичної
логосфери) учнів початкових класів на основі нейролінгвістики. Визначено, що “естетична логосфера” – це
феномен, що відображає переживання особистості через трансформацію в її життя загальнолюдських
норм і цінностей. Естетична логосфера покликана вивести людину зі сфери внутрішньої у зовнішній світ, в
якому відбудеться зустріч з іншими людьми. Здійснено теоретичний аналіз особливостей технологій
нейролінгвістики та практики її використання у навчально-виховному процесі молодого покоління.
Висунуто припущення про те, що врахування психолінгвістичних особливостей пріоритетного сенсорного
каналу слухачів: репрезентативних систем (аудіальних, візуальних, кінестетичних та дегітальних), на
основі яких відбувається сприймання та відтворення особистістю інформації, дасть можливість
вчителям початкових класів досконало сформувати естетичну логосферу нового покоління.
В статье осуществлен теоретический анализ проблемы формирования культуры речи
(эстетической логосферы) учеников начальных классов на основе нейролингвистики. Определено, что
“эстетическая логосфера” – это феномен, который отображает переживание личности через
трансформацию в ее жизнь общечеловеческих норм и ценностей. Эстетическая логосфера призванная
вывести человека из сферы внутренней во внешний мир, в котором состоится встреча с другими людьми.
Осуществлен теоретический анализ особенностей технологий нейролингвистики и практики ее
использования в учебно-воспитательном процессе молодого поколения. Выдвинуто предположение о том,
что учет психолингвистических особенностей приоритетного сенсорного канала слушателей:
репрезентативных систем (аудиальных, визуальных, кинестетических и дегитальных), на основе которых
происходит восприятие и воссоздание личностью информации, – даст возможность учителям начальных
классов в совершенстве сформировать эстетическую логосферу нового поколения.
The article deals with theoretical analysis of the problem of speech culture formation (aesthetic logosphere)
in primary school students on the basis of neurolinguistic technologies. Here are characterized the essence and
content of the concepts “logos”, “logosphere”, which are represented in modern linguistic science. It is determined
that “logos” (word) is an effective force that provides transformation of thinking (thought) into life; “logosphere”
is a huge branch of culture filled with words and ideas which includes the principles of each subject organization
and the principles of organizing these subjects within the speech and thought sphere of culture; “aesthetic
logosphere” is a phenomenon that reflects the experience of personality through transformation of universal norms
and values in the life. The aesthetic logosphere is designed to bring a person from the internal sphere into the
outside world in which a meeting with other people will take place. The theoretical analysis of the features of neurolinguistic technologies and their usage in the educational process of the younger generation is carried out. The
great attention in the work is paid on the idea that the use of neuro-linguistic technologies in the process of
aesthetic logosphere formation in primary school students will contribute to the formation of aesthetics,
expressiveness of schoolchildren’s words, students’ cultural and linguistic enrichment, and awareness of the role of
language in achieving the set goals. The assumption is made that consideration of psycholinguistic features of the
priority sensor channel of listeners: representative systems (audio, visual, kinesthetic and digital) on the basis of
which the perception and reproduction of information by personality takes place will enable primary school
teachers to form perfectly the aesthetic logosphere of the younger generation.