У статті розкривається сутність методології історико-педагогічної науки у контексті
дослідження проблеми малокомплектної школи. Автором обґрунтовано, що концептуальний розвиток
дослідження малокомплектної школи як історико-педагогічного феномену має здійснюватися в межах
сучасних філософських, загальнонаукових, конкретнонаукових складових. У статті розглянуто розуміння
поняття малокомплектної школи з методологічного погляду в єдине наукове ціле, що сприяє усвідомленню
цілісного світогляду. Тут вивчено методологічні засади дослідження означеної наукової проблеми,
визначено сукупність історико-педагогічних методів дослідження та шляхи практичного використання
кожного із них.
Характеристики методологічних принципів, обґрунтованих у статті, дають змогу стверджувати,
що малокомплектна школа є своєрідним історичним феноменом, здатним привнесення у педагогіку
своєрідність та інтегрований підхід.
В статье раскрывается сущность методологии историко-педагогической науки в контексте
исследования проблемы малокомплектной школы. Автором обоснованно, что концептуальное развитие
исследования малокомплектной школы как историко-педагогического феномена должно осуществляться в
пределах современных философских, общенаучных, конкретно-научных составляющих. В статье
рассмотрено понимание понятия малокомплектной школы с методологической точки зрения в единое
научное целое, которое способствует осознанию целостного мировоззрения. Здесь изучены
методологические принципы исследования отмеченной научной проблемы, определена совокупность
историко-педагогических методов исследования и пути практического использования каждого из них.
Характеристики методологических принципов, обоснованные в статье, дают возможность
утверждать, что малокомплектная школа является своеобразным историческим феноменом, способным
привнести в педагогику своеобразие и интегрированный подход.
At the present stage of development of the educational paradigm, it is necessary to use methodological
approaches in educational space. Among the significant number of understanding paradigms for the theory of
knowledge and the philosophy of science, a special place belongs to the methodology of science. The analysis of
scientific literature shows the need for a more detailed study of methodological approaches to the concept of “small
school” in the history of domestic pedagogical science. Integration of methodological approaches will contribute to
the improvement of professional growth in pedagogical science in general as well as to the process of integration in
the operation of a school, including the small one.
The article provides insight into the methodology. In the article, the understanding of the concept of
incomplete school from a methodological point of view into a single scientific whole, which promotes awareness of
a holistic worldview, is considered in detail. Here the methodological principles of the research of the identified
scientific problem are studied, the set of historical and pedagogical methods of research and the ways of practical
use of each of them are determined.
The research considers the methodological principles of the study of the identified scientific problem,
determines the complex of historical and pedagogical methods of research and the ways of practical use of each of
them.
An author determines the functions of methodology of research of littlecomplete school as the historically the
pedagogical phenomenon: world scientifically-view system conceptualization, technology, introductions of new
knowledge to the theory of science; clarification ofterminological scientific vehicle; creation of the system of
scientific information. It is analysed in the аrticle, methodological principles of question, that is investigated : to
objectivity, system, following, integrity and all-roundness, historical method.
The methods of research of theoutlined phenomenon are certain: theoretical and methodological analysis of
a foreign and home spring base, historical-genetic, logical-historical, problem-chronologic, concretely-searching,
conceptually paradigmatic, prognostic and other. Characteristics of the methodological principles justified in the
article, suggest that a small school is a peculiar historical phenomenon capable of introducing in pedagogy a
peculiarity and an integrated approach.