У статті обґрунтовано актуальність впровадження художньо-технічного проектування у фахову підготовку майбутніх кваліфікованих робітників та визначено необхідність формування в них проектно-творчої компетентності. Схарактеризовано методичну систему художньо-технічного проектування у фаховій підготовці майбутніх кваліфікованих робітників технічних професій, результатом впровадження якої є формування проектно-творчої компетентності. Розглянуто структуру методичної системи та розкрито зміст її компонентів. Окреслено напрями
впровадження методичної системи у фахову підготовку.
The article substantiates the relevance of the introduction of artistic and technical design in the professional training of future skilled workers, which meets the requirements of the labour market and the possibilities of modern standards of vocational education. The necessity of forming design and creative competence in the workers, which allows to adapt more quickly to the requirements of employers, is determined. It is shown that design-creative competence is an important part of the professional culture of modern specialists. This actualizes the need to introduce a methodical system of artistic and technical design in the professional training of skilled workers. The methodical system of art-technical designing in the professional training of future skilled workers of technical professions is described, the result of which is the formation of design and creative competence.
В статье обоснована актуальность внедрения художественно-технического проектирования в профессиональную подготовку будущих квалифицированных рабочих и определена необходимость формирования в них проектно-творческой компетентности. Дана характеристика методической системы
художественно-технического проектирования в профессиональной подготовке будущих
квалифицированных рабочих технических профессий, результатом внедрения которой является формирование проектно-творческой компетентности. Рассмотрена структура методической системы и раскрыто содержание ёё компонентов. Определены направления внедрения методической системы в профессиональную подготовку.