Оцінка фізичного розвитку є найважливішим критерієм, що характеризує здоров'я населення. Особливості розвитку в дитинстві визначають стан здоров'я у працездатному віці, від чого, зрештою, залежатиме соціальний, економічний і культурний потенціал країни. Фізичний розвиток дітей є найбільш адекватним критерієм, що дозволяє не тільки аналізувати сучасний стан здоров'я, а й прогнозувати його зміни надалі. Тому, метою цієї роботи було вивчення особливостей фізичного розвитку дітей середнього шкільного віку, оцінка його відповідності стандартам і офіційним скринінгам. Матеріали та методи. Проведено антропометричні обстеження 38 школярів у віці 12 років, по 19 хлопчиків і дівчаток. Визначалися: довжина і маса тіла, життєва ємкість легень (ЖЄЛ), кистьова динамометрія (КД) обох рук, частота серцевих скорочень (ЧСС). В якості стандартів фізичного розвитку використано офіційні таблиці для дітей даної віково-статевої групи з урахуванням місця проживання. Використаний ряд індексів фізичного розвитку, запропонованих в якості скринінг - тестів. Висновки. Встановлено відповідність основних соматометричних показників офіційним віково-статевим стандартам. Як у хлопчиків, так і у дівчаток підтверджено істотне перевищення такого показника як ЖЄЛ у порівнянні зі стандартом, що дозволяє говорити про підвищення функціональних можливостей дихальної системи. Величина життєвого індексу відображає достатнє кисневе забезпечення переважної більшості школярів і ще раз підтверджує зроблені раніше припущення про підвищені функціональні можливості їх дихальної системи. За силовим індексом більшість школярів характеризувалися нормальними або збільшеними показниками відносної сили кисті. Вміст води в організмі школярів дає підстави оцінити ризик розвитку ожиріння як мінімальний, підвищення питомої ваги води встановлено лише у кожного п'ятого хлопчика і кожної двадцятої дівчинки. Отримані результати необхідно враховувати при обґрунтуванні та розробці необхідних профілактичних та оздоровчих заходів для зазначеної групи дітей.
Evaluation of physical development is the most important criteria for defining public health. Features of development in childhood determine the state of health of working age, from which, ultimately, will depend on the social, economic and cultural potential of the country. Physical development of children is the most appropriate criterion that allows not only to analyze the current state of health, but also to predict its changes in the future. Therefore, the aim of this work was to study the features of physical development of children of secondary school age, assessment of its compliance with the standards and the official screening. Materials and methods. Conducted anthropometric survey of 38 school children aged 12 years, 19 boys and 19 girls. Determined length and weight, vital capacity (VC), carpal dynamometry (CD) both hands, heart rate (HR). As standards of physical development of the official table used for children of this age-sex groups according to place of residence. Used a number of indices of development proposed as screening - tests. Conclusions. The correspondence somatometric major figures in the official age-sex standards. Boys and girls alike confirmed a significant excess of this figure as VC relative to the standard, which allows us to increase the functionality of the respiratory system. The vital value index reflects a sufficient oxygen supply of the vast majority of students and once again confirms earlier assumptions about the increased functionality of the respiratory system. On power index most students were characterized by normal or increase in the relative strength of the hand. The water content in the body of pupils gives reason to assess the risk of obesity as a minimum, increase the proportion of water found only one in five boys and one in twenty girls. The results should be taken into account in the justification and development of the necessary preventive and curative measures for this group of children.