This is testing the hypothesis that in the course of implementation of training physical education classes developed based on psychological and psycho-physical preparation of students of railway high schools significantly positive effect on the use of adaptive and students regarding adaptive coping strategies. Material: The study involved 282 students (144 – boys, 138 – women). There was formed one experimental and one control group of boys and one experimental and one control group of girls to participate in the experiment. Quantitatively each of the groups of boys was 77 people and each of the groups of girls to 69 people. The experimental and control groups were formed so that they comprised roughly the same number of students who use adaptive, not adaptive and adaptive coping relatively strategy. Age of study participants was 17–20 years. Methods. Diagnosis coping strategies carried out by the method of E. Heim adaptation L. I. Wasserman. As an independent variable advocated use during classes in physical education components of psychological and psycho-physical preparation of students of railway high schools. As a dependent variable considered quantitative changes in students on the use of adaptive and adaptive coping relatively strategies. Results: It was found that the use during the training in physical education components of psychological and psycho-physical preparation of students of railway high schools significantly positive effect on the formation of students' adaptive and adaptive with respect to cognitive and behavioral coping strategies, and does not affect the formation of adaptive and adaptive with respect to emotional coping strategies. It was revealed that the traditional physical education classes do not affect the formation of students' adaptive and adaptive with respect to emotional coping strategies.
Мета: перевірити припущення про те, що реалізація в ході навчальних занять з фізичного виховання розроблених основ психологічної і психофізичної підготовки студентів залізничних вузів суттєво позитивно впливає на використання студентами адаптивних і відносно адаптивних копінг-стратегій. Матеріал: в дослідженні приймали участь 282 студенти (144 – юнаки, 138 – дівчата). Вік учасників дослідження складав 17 – 20 років. Методи. Діагностика копінг-стратегій проводилась за методикою E. Heim в адаптації Л. І. Вассермана. Результати: встановлено, що використання в ході навчальних занять з фізичного виховання складових психологічної і психофізичної підготовки студентів залізничних вузів суттєво позитивно впливає на формування у студентів адаптивних і відносно адаптивних когнітивних і поведінкових копінг-стратегій і не впливає на формування адаптивних і відносно адаптивних емоційних копінг-стратегій. Виявлено, що традиційні заняття з фізичного виховання суттєво не впливають на формування у студентів адаптивних і відносно адаптивних емоційних копінг-стратегій.