In this article development of ethic and pedagogical ideas in the history of philosophy of education which will allow to formulate, further, essence and the maintenance of ethical competence of future teachers is analyzed. Relevance of a subject of article doesn't raise doubts as the present stage of a development of education in Ukraine is characterized by strengthening of a humanistic orientation of training and education of the younger generation which provides recognition by a priority basis of pedagogical activity respect for the identity of the pupil. In article development of ethical representations in works of outstanding philosophers and teachers is considered, nature of changes of norms of moral education at different historical stages of development of humanity is traced. The author notes that ethic and pedagogical ideas of philosophers and teachers of the past played a big role in formation of pedagogical ethics as separate area of scientific and pedagogical researches. The author comes to a conclusion that in development of pedagogical science pedagogical ethics began to be considered not only as science about moral culture of the teacher, but also as the code of the moral relations in an education system.
В даній статті проаналізовано розвиток етико-педагогічних ідей в історії філософії освіти, що дозволить, у подальшому, сформулювати сутність та зміст етичної компетентності майбутніх учителів. Актуальність теми статті не викликає сумнівів, оскільки сучасний етап розвитку освіти в Україні характеризується посиленням гуманістичної спрямованості навчання та виховання молодого покоління, що передбачає визнання пріоритетною основою педагогічної діяльності повагу до особистості учня. В статті розглядається процес розвитку етичних уявлень в працях видатних філософів та педагогів, простежується характер змін норм морального виховання на різних історичних етапах розвитку людства. Автор відзначає, що етико-педагогічні ідеї філософів і педагогів минулого відіграли велику роль у становленні педагогічної етики як окремої галузі науково-педагогічних досліджень. Автор приходить до висновку, що в процесі розвитку педагогічної науки педагогічна етика стала розглядатися не лише як наука про моральну культуру педагога, а й як кодекс моральних стосунків у системі освіти.