У статті зазначено, що зміна соціально-економічної формації зумовила необхідність створення такої системи виховання та освіти підростаючого покоління, яка б забезпечувала освітні потреби особистості юного спортсмена відповідно до її схильностей і можливостей, створювала б умови для її самореалізації, саморозвитку та самовдосконалення. Необхідною передумовою створення такої системи виховання є сформована готовність майбутніх тренерів-викладачів з волейболу до виховної діяльності з юними спортсменами, яка допомагає їм швидше адаптуватися до нових умов роботи, зайняти грамотну педагогічну і громадянську позицію, вірно визначити цільові орієнтири змагальної діяльності, ефективніше використовувати свої психолого-педагогічні знання та уміння, успішніше виконувати функціональні обов’язки, своєчасно і правильно обирати методи, форми і засоби виховних ситуацій. У статті підкреслено, що автор є прихильником гуманістичних підходів до виховання і розглядає юних спортсменів як суб’єктів педагогічного процесу.
Radical economic, social and political changes in society is reflected in solving problems in education, which traditionally is the guarantor of social stability and contributes to its progressive development. Worldview crisis has changed the way people thought about the values and ideals of education of the individual in society. The article states that changing socio-economic structure necessitated the creation of the system of upbringing and education of the younger generation, which would ensure the educational needs of the individual young athlete under its inclinations and capabilities, would create conditions for its self-realization, self-development and self-improvement. A prerequisite for such a system of education is formed readiness for future coaches in volleyball to educational activities with young athletes, helping them to quickly adapt to new conditions, take a competent teaching and citizenship, right to define targets competitive activities, better use of their psycho-pedagogical knowledge and skills to successfully perform functional duties promptly and correctly choose the methods, forms and means for educational situations. The article emphasized that the author is a fan of the humanistic approach to education and considers young athletes as subjects of pedagogical process. Ready for educational activities with young athletes is regarded as state of the individual coaches in volleyball, aims to implement professional knowledge, skills and personal qualities through interaction with pupils in the contentious proceedings, in which the conditions for their self-development and self-realization. Formation of future coaches in volleyball activities to educate young athletes is regarded as a long process and the outcome of professional and personal qualities of students that reflects their conscious and positive attitude towards work related to the organization of educational environment that is created to solve Task pupils achieving maximum athletic performance.