У статті наводяться результати дослідження щодо впровадження малих форм активного відпочинку у навчальний процес студентів. Професійна діяльність галузі телекомунікації і сфери інформатизації відбувається в умовах недостатньо провітрюваних приміщень, сидячи, при недостатньому освітленні, різких переходів від отримання зоровими аналізаторами інформації із екрану комп՚ ютера, збору матеріалів, їх групування, створення різних графіків, таблиць, діаграм, аналізу даних для відповідних висновків, заключень тощо. Безпосередні контакти з людьми вимагають витримки, рішучості, сміливості, навичок та вмінь передбачити поведінку і вчинки контакторів. Виникаючі екстремальні ситуації вимагають приймати рішення при малій обмеженості часових можливостей, а також швидко реабілітуватися після нервово-емоційних станів. Перманентна поза характеризується нахилом голови і верхньої частини тулубу уперед, дихання – поверхневе, м՚ язи шиї, плечового поясу, спини напружені і знаходяться, здебільшого у статичному напруженні. Збудження протягом багатьох годин призводять до дезорганізації гальмівно-збудних процесів, особливо у вищих відділах головного мозку, що несприятливо відбивається на нейрон-гуморальній регуляції багатьох органів фізіологічних систем цілісного організму. Майже усі студенти скаржаться на прояв стомлення уже наприкінці другої – початку третьої пари навчальних занять, у 80,0-85,5 % зменшення уваги, зниження рівня сприйняття навчального матеріалу. У 65,0-70,0 % стомлюються руки, ноги, спина, очі, трапляються випадки головної болі. Згідно проведених досліджень виявлено вплив різних фізичних вправ на діяльність важливих систем організму студентів безпосередньо під час навчального процесу. Виявлено, що найбільш ефективний вплив на підвищення працездатності студентів може бути розроблена диференційована методика короткочасних (45-65 с) занять фізичними вправами у формі фізкультурної хвилинки. Дана форма активного відпочинку є ефективним чинником підвищення адаптації студентів до навчального навантаження і покращення функціонального стану їхнього організму.
The article presents results of a research of the implementation of small forms of active rest in the learning process of students. The professional activity in sphere of telecommunications and informational occurs in a not ventilated space, with an insufficient lighting and with constant tension for the eyes, while working on the computer. Direct contacts with people require endurance, determination, courage, skills and abilities to predict the behavior and actions of contactors. The extreme situations require to make a decision in a short time and to rehabilitated quickly ater neuro-emotional states. A permanent outside is characterized by forward inclination of a head and an upper part of a body, with superficial breathing, with strained muscles of a neck, a shoulder girdle and a back. A prolonged excitement leads to disruption of the inhibitory-excitatory processes, especially in the higher parts of the brain, which affects adversely the neuron-humoral regulation of many physiological systems of the whole organism. Almost all students complain of fatigue manifestation already in the end of the second - early third pair of classes, moreover 80,0-85,5% of students have a decrease in attention, reducing the perception of educational material. In 65,0-70,0% of students arms, legs, back and eyes are tired, and there are cases of headaches. According to the research, there is an effect of exercises on the activity of various body systems of students during the learning process. It was found that the most effective impact on increase of mental capacity of students can be developed as a set of differentiated short exercises (45-65 s). This form of active rest is an effective factor of increase of students’ adaptation to the workload and improving of their functional state of the organism.