Розглянуто питання оптимізації процесу фізичного виховання студентської молоді у вищих навчальних закладах. Відзначено, що дистанційне навчання відрізняється своєю гнучкістю і доступністю для студентів і викладачів, спрямоване на підвищення якості навчання та викладання. Дистанційне навчання має ряд переваг, дозволяє опановувати інформацією (знаннями) в будь-який час і в будь-якому місці, людям будь-якого віку і будь-якої професії. Виділено проблеми та особливості підвищення ефективності фізичного виховання студентів навчальних закладів неспортивного профілю. Підкреслено, що дистанційне навчання характеризується відкритістю, масовістю, оперативністю, доступністю і розглядається як найбільш ефективний спосіб забезпечення безперервності та варіативності освіти. Імплементація електронних навчально-методичних комплексів і посібників дозволить студентам, викладачам і співробітникам навчального закладу, потенційним абітурієнтам та іншим користувачам ознайомитися з їх змістом, отримати нові знання та займатися самостійно за пропонованими курсами.
Questions of optimization of students’ physical training process in higher educational institutions are considered. The fact that distance learning is characterized by its flexibility and accessibility for students and teachers and is aimed to improve the quality of teaching and learning is noted. Distance learning has many advantages and can greatly expand the range of potential students on the proposed variety of courses and programs, allows acquiring the information (knowledge) at any time and any place for people of all ages and all professions. World experience of distance learning confirms its effectiveness in improve of a quality of education on a par with other forms. The problems and key features of the increase of physical education effectiveness of students from educational institutions unsportsmanlike profile is highlighted. It is emphasized that distance learning is characterized by openness, mass, efficiency, availability, and considered to be as the most effective way to ensure the continuity and variability of education. Implementation of electronic teaching materials and tutorials allows students, faculties and staff of the institution as well as potential applicants and other users to acquaint themselves with the content, acquire new knowledge and practice independently on offered courses.