На основі результатів анкетування (опитувальник GPPAQ) студентів напряму підготовки «Здоров’я людини» УжНУ за рівнем ФА встановлено 2 групи: помірно активні – третій рівень (54,3% юнаків і 58,8% дівчат) і активні – четвертий рівень (45,7% юнаків і 41,2% дівчат). Задовільна адаптація до навантажень (за методикою Р. М. Баєвського) та високий рівень фізичного стану (РФС) (за методикою Є.А. Пирогової) вірогідно пов’язані з високим рівнем ФА у студентів обох статей. У юнаків РФС вище середнього та у дівчат високий РФС досягається за рахунок функціонального напруження механізмів адаптації, що служить підставою для корекції їх ФА.
Lack of physical activity (PA) students causes non-training of various body systems and decrease in adaptive capacity, leads to deterioration of health state. The aim of this study was to determine the level of potential of physical health and adaptive capacity of the circulatory system of the students of training direction “Human health”, Uzhhorod National University taking into account the level of their physical activity. It was examined 80 students of the faculty of human health (FHH): 46 boys and 34 girls aged from 18 to 21 years. Methods of investigation: determination of PA level based on questionnaire GPPAQ, anthropometry (height, weight, body mass index (BMI), functional studies (pulse, blood pressure), assessment of physical condition’s level (PCL) according to E.A. Pirogova and adaptive potential (AP) of the circulatory system by the method of R.M. Baevsky, methods of variation statistics. In accordance with the PA 2 groups of students are established: moderately active - the third level (54,3% of boys and 58,8% girls) and active - the fourth level (45,7% of boys and 41,2% girls). High PCL is observed in young men who are actively involved in sports, and girls with high and moderate PA levels. However, girls who are not actively involved in sports, high PCL is achieved as a result of functional stress of the adaptive mechanisms. Satisfactory adaptation to physical exercise and high functional reserves of cardiovascular system are significantly associated with high levels of PA in students of both genders. Thus, encouraging students to raise PA can provide increase in functional, adaptive capabilities of organism, to form skills aimed at observation of healthy lifestyle during the whole life.