У статті розглядаються проблеми комплексного контролю в юнацькому баскетболі. Представлена детальна характеристика тестів з різних видів підготовленості баскетболістів в чинній навчальній програмі з баскетболу для ДЮСШ. Метою даного етапу дослідження було - провести комплексний контроль та оцінити рівень підготовленості баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки за чинною навчальною програмою ДЮСШ. Здійснено контроль і оцінка показників фізичного розвитку, фізичної, технічної підготовленості баскетболістів 13-14 років, а також, технікотактичних дій під час їх змагальної діяльності. У ході проведених досліджень виявлено, що проблема контролю підготовленості баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки розкрита недостатньо, є актуальною, вимагає пошуку та впровадження нових підходів з урахуванням усіх факторів, що впливають на ефективність змагальної діяльності. Аналіз комплексу тестів з різних видів підготовленості свідчить про необхідність його вдосконалення відповідно до вікових особливостей, сенситивних періодів розвитку рухових якостей, психологічних та психомоторних відмінностей особистості гравців, особливостей змагальної діяльності, сучасних тенденцій комплексного контролю у світовому баскетболі, що дозволить тренерам отримати більш детальну інформацію про стан готовності спортсменів на основі підходів диференціації та індивідуалізації.
В статье рассматриваются проблемы комплексного контроля в юношеском баскетболе. Представлена детальная характеристика тестов по разным видам подготовленности баскетболистов в действующей учебной программе по баскетболу для ДЮСШ. Целью данного этапа исследования было - провести комплексный контроль и оценить уровень подготовленности баскетболистов на этапе предварительной базовой подготовки по действующей учебной программе ДЮСШ. Осуществлен контроль и оценка показателей физического развития, физической, технической подготовленности баскетболистов 13-14 лет, а также, технико-тактических действий во время их соревновательной деятельности. В ходе проведенных исследований выявлено, что проблема контроля подготовленности баскетболистов на этапе предварительной базовой подготовки раскрыта недостаточно, актуальна, нуждается в поиске и внедрении новых подходов с учетом всех факторов, влияющих на эффективность соревновательной деятельности. Анализ комплекса тестов по различным видам подготовленности свидетельствует о необходимости его совершенствования в соответствии с возрастными особенностями, сенситивными периодами развития физических качеств, психологических и психомоторных различий личности игроков, современных тенденций комплексного контроля в мировом баскетболе, что позволит тренерам получить более подробную информацию о состоянии готовности спортсменов, с учетом индивидуализации и дифференциации.
The article deals with the problem of complex control in youth basketball. The detailed description of the tests for different types of training of basketball players in the current curriculum for Children and Youth Sports School is presented. The aim of the study was to conduct a complex control and assess the level of preparedness of basketball players in the pre-basic training on existing training programs of Children and Youth Sports School. The control and evaluation of physical development, physical and technical preparedness of basketball players of 13-14 years, as well as technical and tactical actions during their competitive activity was carried out. It was found that the level of physical and technical preparedness of basketball players corresponds to excellent and good level in all tests. However, complex control, proposed by the program of Children and Youth Sports School, does not include tests of psychological, theoretical and integral types of preparedness that makes it impossible to assess the efficiency of the training process fully and to identify the individual deficiencies in young basketball players. In the course of the research it was revealed that the problem of the control of preparedness of basketball players is disclosed not enough, it is urgent and it is needed to find and introduce new approaches, taking into account all the factors affecting the efficiency of competitive activity. Analysis of complex of tests on various types of preparedness demonstrates the need to improve it in accordance with the age characteristics, sensitive periods of development of physical qualities, psychological and psychomotor differences in players’ personalities, modern trends of integrated control in the world of basketball that will allow coaches to get more information on the state of readiness of athletes taking into account the individualization and differentiation.