Розглянуто питання устрію позанавчальних форм занять фізичним вихованням студентів ВНЗ з урахуванням сучасних тенденцій реформування вищої освіти й переорієнтації фізичного виховання на європейську модель. Шляхом аналізу й узагальнення даних науково-методичної та спеціальної літератури систематизовано проблемні аспекти таких форм у вищих освітніх установах, що потребують розв’язання для підвищення ефективності фізичного виховання. Підсумки дослідження можуть бути використані у якості підґрунтя нових технологій позанавчальних форм занять фізичним вихованням студентів для забезпечення високого рівня їхнього психофізіологічного стану.
Рассмотрены вопросы устройства внеурочных форм занятий физическим воспитанием студентов вузов с учетом современных тенденций реформирования высшего образования и переориентации физического воспитания на европейскую модель. Путем анализа и обобщения данных научно-методической и специальной литературы систематизированы проблемные аспекты таких форм занятий в высших образовательных учреждениях, требующих решения для повышения эффективности физического воспитания. Итоги исследования могут быть использованы в качестве основы создания новых технологий внеурочных форм занятий физическим воспитанием студентов для обеспечения высокого уровня их психофизиологического состояния.
The questions device extracurricular forms training of physical education the students’ of university with current trends in higher education reform and reorientation of physical education in the European model is considered. The task of the work – aspects forms of extracurricular physical education the students’ of university implement theoretical generalization problematic. Problematic aspects of these forms of training in higher educational institutions systematically by the analysis and compilation of scientific-methodical and professional literature systematically problematic aspects of these forms of training in higher educational, need to be addressed to improve the effectiveness of physical education. Installed, do not meet modern requirements and the need for more effective change that the content and direction of extracurricular classes in physical education of students’ of university. On the whole, Ukraine higher education – universities, teachers and students are not quite ready for mastering the necessary amounts of extracurricular work. Needed to create new approaches and technologies of physical education with increasing requirements for quality of training modern specialists are. Such technologies to provide the necessary level of mental and physical condition of future specialists in optimum conditions of the educational process. As a result of the study can be used as the basis for new technologies extracurricular forms of training of physical education students to ensure a high level of psycho-physiological state.