Динамічність нинішнього життя, глобалізація економіки, новітні міграційні процеси, етносоціальна структура країни актуалізують етнопедагогічну творчість фахівця в галузі освіти. Етнопедагогічну творчість у вузькому і широкому значенні розглянуто як різновид педагогічної творчості та елемент етнопедагогічної компетентності. Зміст етнопедагогічної творчості фахівця в галузі освіти визначається специфікою його діяльності та структурно-функціональною характеристикою етнопедагогічної компетентності. У статті представлено характеристику змісту етнопедагогічної творчості в контексті мотиваційно-ціннісного, когнітивного, операційно-технологічного, індивідуально-особистісного (структурні) та гносеологічного, гуманістичного, комунікативного, навчального, виховного, нормативного, інформаційного (функціональні) компонентів етнопедагогічної компетентності.
Зміст етнопедагогічної творчості визначає такі напрями професійної підготовки фахівця в галузі освіти, які
можуть реалізуватися під час аудиторної, самостійної, науково-дослідницької роботи студентів, впродовж їхньої
педагогічної практики: формування основи для етнопедагогічної творчості вчителя, вихователя – системи знань про традиції навчання та виховання дітей в українців та інших народів світу; формування низки переконань, пов’язаних
з етнопедагогічною творчістю – про цінність етнопедагогічного фонду знань, можливість творчого застосування
здобутків народної педагогічної культури на різних етапах педагогічного процесу; формування системи професійних
компетенцій, які вможливлюють етнопедагогічну творчість – уміння і навички творчого застосування етнопедагогічного матеріалу на теоретичному та практичному рівнях, спроможність удосконалити здобуті професійні компетенції у процесі науково-дослідницької діяльності; формування якостей особистості, які виступають підґрунтям для
етнопедагогічної творчості – уважності, спостережливості, професійного мислення, емпатійності, креативності,
педагогічної інтуїції тощо.
The dynamic of the present life, the globalization of the economy, the latest migration processes, the ethno-social structure
of the country actualize the ethnopedagogical creativity of a specialist in the field of education. Ethnopedagogical creativity in
a narrow and broad sense is considered as a kind of pedagogical creativity and an element of ethnopedagogical competence.
The content of ethnopedagogical creativity of a specialist in the field of education is determined by the specificity of his
activity and the structural-functional characteristic of ethnopedagogical competence. The article describes the characteristics of the content of ethnopedagogical creativity in the context of motivational-value, cognitive, operational-technological,
individual-personal (structural) and epistemological, humanistic, communicative, training, educational, normative,
informational (functional) components of ethnopedagogical competence. The content of ethnopedagogical creativity defines the following directions of professional training of a specialist in the field of education, which can be realized during the classroom, independent, research work of students, during their pedagogical
practice: forming the basis for ethno-pedagogical creativity of the teacher, the educator – the system of knowledge about
the traditions of education and upbringing of children among Ukrainians and other peoples of the world; forming a number
of beliefs related to ethno-pedagogical creativity – about the value of the ethnopedagogical foundation of knowledge, the possibility of creative use of the achievements of folk pedagogical culture at different stages of the pedagogical process; the formation of a system of professional competences that enable ethnopedagogical creativity – the ability and creative use of ethnopedagogical material at theoretical and practical levels, the ability to improve the acquired professional competences in the process of research activities; formation of personality traits that serve as the basis for ethnopedagogical creativity – attentiveness, observation, professional thinking, empathy, creativity, pedagogical intuition, etc.