Висвітлено ряд положень, які присвячені проблемі читки нот з листа як однієї зі складових усього процесу навчання гри на фортепіано. Узагальнено відомості про стан, тенденції та перспективи читки нот з листа у музикознавчому,
методичному та педагогічному аспектах. Видатні піаністи-педагоги Василь Барвінський, Фелікс Блуменфельд, Йожеф
Гат, Олександр Гольденвейзер, Костянтин Ігумнов, Карл Мартінсен, Борис Милич, Генріх Нейгауз, Леонід Ніколаєв,
Дарія Герасимович, Віктор Клин, Роман Савицький та багато-багато інших розглядали уміння читати ноти з листа
у комплексі музичної підготовки піаністів. Адже активний розвиток здатності до творчих уявлень, опора на слухову
сферу у формуванні фортепіанних умінь і навичок – один з основних принципів сучасної фортепіанної педагогіки.
Автор вказує на педагогічні можливості читки нот з листа різноманітних фортепіанних творів як необхідного
засобу підготовки учнів-піаністів. З огляду на це набуття навиків та удосконалення майстерності читки нот з листа
має вирішальне значення не тільки при розучуванні фортепіанного репертуару, але й для інтенсивного музично-інтелектуального розвитку піаністів у цілому. Уміння читати з листа створює базу для швидкого освоєння нотного матеріалу, а значить, вивільняє час на занятті для вирішення інших музичних завдань, які призводять до удосконалення фортепіанної гри. Потенційні ресурси читки нот з листа у відношенні загально-музичного розвитку піаністів непересічні. Поряд з цим вони можуть бути виявлені лише за умови регулярного й систематичного застосування такої навчально-педагогічної діяльності на уроках фортепіано. При цьому важливо враховувати комплексне вирішення основних завдань: систематичність, поступовість, послідовність, повторність. Така робота, набуваючи пошукового характеру, не тільки розвиває творчий потенціал особистості, але забезпечує глибоке засвоєння нових знань, умінь та навичок.
The article highlights a number of provisions concerned with the problem of notes reading from the letter as one of the providing
components of the whole process of learning to play the piano. Data on status, tendencies and perspectives of notes reading in
musicological, methodological and pedagogical aspects is generalized. Leading pianists-pedagogues Vasyl Barvinskyi, Felix
Blumenfeld, Joszef Gat, Alexander Goldenweiser, Konstiantyn Ihumnov, Karl Marthinsen, Borys Mylych, Heinrich Neuhaus,
Leonid Nikolaev, Daria Herasymovych, Viktor Klyn, Roman Savytskyi and others saw into notes reading ability from the letter
in the complex of musical training of pianists. After all, the active development of the ability to creative ideas, reliance on the auditory sphere in the formation of piano skills and skills – is one of the basic principles of modern piano pedagogy. The author highlights pedagogical possibilities of notes reading from the letter of different piano works as wherewithal of pianist students preparing. Allowing for this, skill-building and development of the notes reading ability is crucial not only in the study of the piano repertoire, but also for the intense musical and intellectual development of pianists as a whole. The reading ability from the letter creates the basis for the rapid development of notes material, and thus frees up time to study for other musical tasks that lead to the development of piano playing. The potential resources of notes reading from the letter regarding the musical development of the pianists are remarkable. At the same time, they can be identified only if such educational and pedagogical activity is regularly and systematically applied to piano lessons. It is important to take into account the complex solution of the main tasks: systematic, gradual, consistent, repetitive. Such work, by acquiring the search character, not only develops the creative potential of the individual, but provides a deep learning of new knowledge and skills.