Розглянуто дидактичні основи побудови освітнього процесу у закладі вищої педагогічної освіти , орієнтованого на
формування екологічної компетентності майбутніх учителів. Відзначено особливу потребу у професійній підготовці
екологічно компетентних педагогів, здатних здійснювати екологічну освіту і виховання учнівської молоді відповідно
до сучасних суспільних запитів щодо подолання екологічної кризи. Зауважується, що для дидактичних принципів притаманною є як нормативна функція організації освіти, так і регулятивна, при цьому вони можуть змінюватись, удосконалюватись, відповідаючи на соціальні запити і суспільні потреби. Проаналізовано попередні надбання педагогічної
науки та дидактичних засад впровадження компетентнісної освіти у вищій школі України. Визначено і здійснено
систематизацію тих пріоритетних принципів, які забезпечують орієнтацію навчально-виховного процесу педагогічних закладів вищої освіти на підготовку вчителів природничих дисциплін, здатних втілювати освіту задля сталого розвитку у середній школі. У представленій ієрархічній структурі виділено три рівні принципів організації освітнього процесу: фундаментальні, дидактичні і спеціальні. Обґрунтовано дидактичні принципи, орієнтовані на забезпечення ефективності процесу навчання і виховання особистості у цілому, формуванню системи екологічних знань, переконань та вмінь майбутніх фахівців зокрема. Запропоновано перелік і зміст принципів реалізації компетентнісного підходу в професійній підготовці майбутніх учителів, які підкріплюються специфічними принципами екологічної освіти і виховання. До останніх вперше включено та обґрунтовано зміст принципів єдності змісту і завдань екологічної освіти і виховання, трансдисциплінарності екологічного знання та екологічної профілізації професійної підготовки учителя. Доведено доцільність їх застосування в організації освітнього процесу з метою формування екологічної компетентності майбутніх учителів природничих дисциплін.
The article deals with the didactic foundations of constructing the educational process in a higher pedagogical education institution, focused on the formation of environmental competence of future teachers. There is a special need for professional training
of ecologically competent educators, capable of providing environmental education and upbringing of student youth in accordance with contemporary public requests for overcoming the ecological crisis. It is noted that for the didactic principles both the normative function of the organization of education and the regulatory function are inherent, and at the same time they can be changed, improved, responding to social requests and public needs. Preliminary achievements of pedagogical science and didactic principles of implementation of the competent education in the higher school of Ukraine are analyzed. The systematization of those priority principles that provide orientation of the educational process of pedagogical institutions of higher education to the preparation of teachers of natural sciences, capable of implementing education for sustainable development in secondary school, has been determined and implemented. The presented hierarchical structure identifies three levels of principles of organization of the educational process: fundamental, didactic and special. Didactic principles based on ensuring the effectiveness of the process of education and upbringing of the individual as a whole, formation of a system of environmental knowledge, beliefs and skills of future specialists in particular are substantiated. The list and content of principles of implementation of the competence approach in the professional training of future teachers, which are supported by specific principles of environmental education and upbringing, are offered. The latter include oprinciples of unity of content and tasks of ecological education and upbringing, transdisciplinarity of ecological knowledge and ecological profiling of teacher training. The expediency of their application in the organization of educational process with the purpose of formation of ecological competency of future teachers of natural sciences is proved.