Визначено структуру когнітивного компоненту лексичної компетентності майбутніх вчителів історії. Доведено,
що когнітивний компонент як основна складова лексичної компетентності базується на когнітивній психології, на
принципі свідомості в навчанні та на теорії соціоконструктивізму, у якій студент виступає активним учасником процесу навчання. Розкрито структурні елементи когнітивного компоненту, якими є наступні: мислення, сприйняття, увага, пам’ять й уява. Мислення відповідає за активне осмислення і переробку лексичного матеріалу, його перетворення і збереження у внутрішньому лексиконі студентів. Цей психологічний процес відіграє важливу роль, тому що саме лексика має вирішальне значення для розвитку здатності мислити іноземною мовою. Сприйняття як психологічний процес, який полягає у відображенні людиною предметів і явищ, у сукупності всіх їх якостей при безпосередній дії на органи чуття, відповідає за створення вільного і повного образу іншомовного слова. Задача сприйняття полягає в економному використанні розумових процесів. Сприйняття визначає, відбирає, класифікує і кодує певним чином необхідну і важливу інформацію. Увага відіграє значну роль у процесі формування лексичної компетентності майбутніх вчителів історії. Увага дає змогу зробити образ слова чітким та повним, тому вона виступає обов’язковою умовою та компонентом успішного навчання іноземній мові. Під час засвоєння іншомовної лексики вона забезпечує правильність сприйняття лексичних одиниць, особливості їхньої вимови та вживання. Пам’ять людини дозволяє зберігати весь обсяг вивченого іншомовного лексичного матеріалу та дає можливість до його подальшого використання в процесі іншомовної комунікації. У процесі формування лексичної компетентності майбутніх вчителів історії важливу функцію виконує такий когнітивний компонент, як уява. Яка, в свою чергу, тісно пов’язана з образами. Активна робота когнітивних процесів студентів під час оволодіння лексикою іноземної мови забезпечує свідоме й ефективне засвоєння матеріалу і стає успішною передумовою для формування системи стійких, гнучких лексичних знань та навичок.
The article defines the structure of the cognitive component of lexical competence of future history teachers. It is proved
that the cognitive component as the main component of lexical competence is based on cognitive psychology, on the principle
of consciousness in teaching and on the theory of socio-constructivism, in which the student is an active participant in
the learning process. Structural elements of the cognitive component are disclosed, such as thinking, perception, attention,
memory and imagination. Thinking is responsible for the active comprehension and processing of lexical material, its transformation and preservation in the internal vocabulary of students. This psychological process plays an important role, because vocabulary is crucial for developing the ability to think in a foreign language. Perception as a psychological process, which consists in the reflection of human objects and phenomena, in the aggregate of all their qualities in the direct effect on the senses, is responsible for creating a free and complete image of a foreign language. The task of perception is to economically use thought processes. Perception identifies, selects, classifies, and encodes in a way the necessary and important information. Attention plays a significant role in the formation of the lexical competence of future history teachers. Attention makes the image of the word clear and complete, so it is a prerequisite and a component of successful foreign language learning. When mastering a foreign language vocabulary, it ensures the correct perception of lexical units, the peculiarities of their pronunciation and use. Human memory allows you to store the entire volume of learned foreign language lexical material and allows it to be used in the process of foreign language communication. In the process of forming the lexical competence of future history teachers, an important function is played by a cognitive component, such as imagination. Which, in turn, is closely related to images. The active work of students’ cognitive processes in mastering a foreign language vocabulary provides a conscious and effective assimilation of the material and becomes a successful prerequisite for the formation of a system of stable, flexible lexical knowledge and skills.