Розглянуто особливості формування інклюзивного освітнього середовища для дітей із порушеннями зору, специфіка облаштування просторово-фізичного середовища, організація навчальної діяльності, вимоги до освітнього середовища та завдання розвитку мовленнєво-комунікативної, когнітивної та емоційно-вольової сфер дитини. Мета статьи – з’ясувати особливості формування інклюзивного освітнього середовища для дітей з порушеннями зору. До загальних вимог до освітнього середовища відносять безпечність та доступність простору, адаптацію змісту навчання, зменшення часу зорового навантаження, заміну візуальної інформації тактильною та аудіо інформацією, розвиток навичок альтернативного зоровому сприймання, стимулювання активності та самостійності учня. Завданнями педагогічного впливу на мовленнєво-комунікативну сферу є збагачування словника, уточнення значень слів; розвиток виразності мовлення, виправлення порушень звуковимови; стимулювання до висловлювання власних думок; залучання до комунікативної діяльності; формування навички комунікації. Завданнями розвитку когнітивної сфери є корекція зорового, слухового, кінестетичного сприймання; встановлення зв’язків між абстрактними поняттями і досвідом дитини; формування навичок обстеження та порівняння об’єктів; орієнтування дитини на пошук додатко- вої інформації; формування вміння досліджувати. Завданнями розвитку емоційно-вольової сфери є формування нави- чки розпізнавання емоцій; навчання висловлюванню переживаній та почуттів; формування навички самооцінювання; стимулювання бажання дитини працювати долати труднощі; заохочувати незалежність та самостійність дитини; залучати дитину з порушеннями зору до виконання колективних завдань, створювати ситуації успіху для неї. Визна- чено специфічні особливості організації навчальної діяльності дітей з порушенням зору; окреслено загальні вимоги до освітнього середовища, визначено завдання педагогічного впливу на різні сфери розвитку дітей із порушеннями зору.
The article deals with the peculiarities of forming an inclusive educational environment for children with visual impairments,
the specificity of the device of the spatial-physical environment, the organization of educational activities, the requirements for
the educational environment and the tasks of the development of speech communicative, cognitive and emotional-volitional
spheres of the child. Purpose: To find out the specifics of creating an inclusive educational environment for children with visual
impairments. Methods: Analysis and synthesis of the literature. Results: Common requirements include educational environment,
safety and availability of space; adaptation of learning content; reducing visual load time; replacement of visual information
with tactile and audio information; skills development of alternative perception; stimulating activity and independence
of children. The objectives of the pedagogical influence on the speech-communicative sphere is the enrichment of vocabulary
clarify the meanings of words; development of expressiveness of speech, correction of violations of sound speech; stimulation
to express their own thoughts; involvement in communication activities; developing communication skills. The objectives
of cognitive development is the correction of visual, auditory, kinesthetic perception; making connections between abstract
concepts and the child’s experience forming ideas, surveying and comparing objects; orienting the child to seek additional
information; forming the ability to explore. The tasks of developing the emotional-volitional sphere are the formation of the skill
of recognizing emotions; training in expression of feelings and feelings; formation of self-esteem skills; stimulation of the child’s
desire to work to overcome difficulties; to encourage the persistence, independence and independence of the child; involve
the child with visual impairment in the fulfillment of collective tasks, create situations of success for the child. Conclusions:
To determine the specific features of the organization of educational activity of children with visual impairment; the general
requirements for the educational environment are outlined, the tasks of pedagogical impact on various areas of development
of children with visual impairments are identified.