Статтю присвячено дослідженню інтенсифікації розвитку соціокультурної складової освіти майбутніх судноводіїв (1975-1990 роки.). Проаналізовано низку нормативно-правових документів, у яких окреслено стратегії удосконалення та підвищення якості освіти. Описано характерні особливості та мету реформ у досліджувані роки, а також їхній вплив на трансформації соціокультурної складової. Розглянуто вимоги до викладання суспільно-гуманітарних дисциплін, як таких, що реалізують соціокультурну складову освіти майбутніх судноводіїв. Серед них названо: підвищення ефективності та якості навчального процесу; вдосконалення системи марксистсько-ленінської освіти самих викладачів; вироблення у курсантів у процесі навчання активних життєвих позицій та потреби поповнювати власні знання самостійно. У дослідженні використано матеріали Державного архіву Херсонської області, а саме: навчальні плани, протоколи засідань циклових комісій, педагогічної ради Херсонського морехідного училища імені лейтенанта Шмідта. На його прикладі описано форми, методи та засоби, що були актуальними у досліджуваний період. Обов’язковою умовою було врахування діючих нормативно-правових актів, а виховання було нерозривним з ідейно-політичною роботою. На основі проведеного дослідження зроблено висновки, що інтенсифікація розвитку соціокультурної складової освіти майбутніх судноводіїв в період 1975-1990 рр. обумовлена потребою тогочасного суспільства та політичної верхівки у формуванні громадянина з високими принципами комуністичної моралі. Навчальні програми, плани, сценарії виховних заходів укладались на підставі наказів, постанов, інструктивних листів уряду та КПРС. Втілення їхніх ідейно-політичних задумів відбувалось у освіті шляхом змін у вимогах до дисциплін суспільно-гуманітарного циклу та виховних заходів.
The article is devoted to the research of intensification of development of socio-cultural component of future navigators’
education (1975-1990). A number of regulatory documents is analyzed, which outline strategies for improving the quality
of education. The characteristic features and purpose of reforms in the studied years are described, as well as their impact
on the transformation of the socio-cultural component. Requirements for teaching of social and humanitarian disciplines, as such, that realize the socio-cultural component of the education of future navigators, are considered. These include: improving
the efficiency and quality of the educational process; improving the system of Marxist-Leninist education of the teachers
themselves; developing cadets’ in the process of learning active life positions and the need to supplement their own knowledge
independently. The materials of the State Archive of Kherson Region were used in the study, namely: curricula, protocols
of meetings of cycle commissions, pedagogical council of Kherson Maritime School named after Lieutenant Schmidt.
On the basis of the conducted research, it was concluded that the intensification of the development of socio-cultural component
of the education of future navigators in the period 1975-1990 was due to the need of the existing society and the political upper
hand in forming a citizen with high principles of communist morality. Curricula, plans, scenarios for educational activities were
drafted on the basis of orders, decrees, government letters, and the CPSU. Their ideological and political ideas were embodied
in education through changes in the requirements for the disciplines of the social and humanitarian cycle and educational
activities.