Проаналізовано стан дослідження процесу впровадження навчання декоративного мистецтва на землях України, які у ХІХ – на початку ХХ століття входили до складу Російської Імперії вченими, діячами культури, мистецтва, освіти в радянську добу від 1917 до 1991 року. Метою статті є виявлення напрямів досліджень радянського періоду історіографії щодо становлення декоративного мистецтва в розвитку художньої освіти України. Виявлено й проаналізовано праці за дотичними напрямами досліджень у галузі знань, як-от: історії, мистецтвознавства, педагогіки (методики навчання й виховання, історії педагогіки). З’ясовано, що історіографія радянської доби характеризується: використанням елементів практичного досвіду навчання традиційного народного мистецтва в освітньо-педагогічному процесі; розширенням напрямів наукового пізнання в аспекті розвитку теоретичних основ навчання декоративного й образотворчого мистецтва; значним розширенням фактологічного матеріалу різних видів декоративно-прикладного мистецтва (писанкарства, вишивки,
різьблення по дереву, художньої обробки каменю, оздоблення одягу); збільшенням науково-методичної літератури з образотворчого й декоративно-прикладного мистецтва, розробленою зарубіжними та вітчизняними педагогами-практиками; поглибленням дослідження персоналій педагогів-митців, майстрів, теоретиків образотворчого й декоративного мистецтва; зрушеннями в дослідженні історії закладів художньої освіти з позиції історико-мистецтвознавчої та історико-педагогічної науки. Констатовано, що протягом історіографічного періоду, який охоплює хронологічні межі радянської епохи (1917– 1991), відсутні комплексні науково-педагогічні історичні дослідження з проблем, що стосуються навчання декоративно-прикладного мистецтва в закладах художньої освіти України ХІХ – початку ХХ століття.
The article analyses the state of the decorative art teaching introduction study in the lands of Ukraine, which were part
of the Russian Empire in the XIX – early XX century by scientists, figures of culture and art, education in the Soviet period
from 1917 up to 1991. The purpose of the article is to identify the areas of research of the Soviet historiography as regards to
the formation of decorative art in the development of art education of Ukraine. The works of research in the fields of history, art criticism, pedagogy have been identified and analysed. It is found that the historiography of the Soviet period is characterized by: by using the elements of practical experience of teaching traditional folk art in the educational and pedagogical process; by the expanding the directions of scientific knowledge in the aspect of development of theoretical foundations of teaching
decorative and fine arts; by significant expansion of factual material of different types of arts and crafts; by increasing of scientific and methodological literature on fine and decorative art, developed by foreign and domestic teachers-practitioners; by in-depth study of the personalities of teachers-artists, masters, theorists of fine and decorative art; shifts in the study of the history of institutions of artistic education from the standpoint of historical, art and historical-pedagogical science. It is stated that during the historiographical period, which covers the chronological boundaries of the Soviet period (1917–1991), there are no scientific studies on the specialty – general pedagogy and history of pedagogy on the problems related to the teaching of arts and crafts in the institutions of art in the XIX – early XX century in Ukraine.