The questions of terminology for the training of future specialists in tourism in the recreational and health-improving sphere were considered. It was noted that the touristic animation activity is an independent direction in the recreational and health-improving sphere. The review of Russian and Ukrainian specialists’ works about the types of animation activity in the recreational and health-improving sphere is given. Such terms as «animation», «animator», «animation activity», «recreational and health-improving sphere» were characterized. It was noted that the improving of the quality of professional training for future specialists in tourism who are trained for development, planning and implementation of the tourist leisure activity is necessary for carrying out the animation activities in the recreational and health-improving sphere. It was pointed out that the animation also can be considered as professional activity connected with organization of creative search for activities in the sphere of the spare time for the providing of the development process of an organized group and its members on a level of social relations and culture formation. The professional requirements for an animator are given. The main features of recreational and health-improving activity were separated on the base of recreational activity characteristics. The topicality and practicability of the chosen research problem is proven.
Розглянуто питання термінології підготовки майбутніх фахівців з туризму до анімаційної діяльності в рекреаційно-оздоровчій сфері. Наведено аналіз публікацій українських та російських вчених про різновиди анімаційної діяльності в рекреаційно-оздоровчій сфері. Охарактеризовано такі поняття, як: «анімація», «аніматор», «анімаційна діяльність», «рекреаційно-оздоровча сфера». Зазначено, що підвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців з туризму необхідно для здійснення анімаційної діяльності в рекреаційно-оздоровчій сфері. Доведено актуальність і доцільність обраної проблеми дослідження.