У статті окреслено критерії сформованості спеціальних теоретичних знань студентів СМГ у процесі розвитку їх пізнавальної діяльності, а саме: сформованість основ методики оволодіння знаннями та спеціальними уміннями впровадження оздоровчої фізичної культури в систему життєдіяльності під час занять фізичними вправами; ступінь прагнення використання студентами спеціальних знань, необхідних для своєчасної допомоги організму при наявності хронічних захворювань в періоди загострень хвороби засобами фізичної культури; рівень загальної фізичної підготовленості студентів СМГ, сформованість спеціальних рухових навичок.
The article outlines the criteria for formation of special theoretical knowledge of students medical groups in the development of cognitive activity, namely the formation of Foundations of mastery of knowledge and special skills introduction of Physical Culture in vital functions during exercise; degree students desire to use specialized knowledge required for timely assistance body in the presence of chronic diseases during periods of exacerbations of the disease by means of physical culture; the level of overall physical fitness of students medical groups, formation of special motor skills. Compliance didactic conditions, such as the formation of cognitive interest in the study of theoretical knowledge of physical education students medical groups, vocational guidance in the organization of cognitive activity and democratic relationships between participants of educational process, can provide value-orientation importance of content knowledge, unity of educational, developmental, educational functions of the learning process, development of motivational sphere of personality, values, needs physical activity to maintain and improve their health, relationships ensure consistency in all components of the learning process and form a system of actions and cognitive personality changes, cognitive activity in general. Intellectual physical education, through the use of problem-based learning method in the classroom, special techniques and tasks; attract students to independent cognitive activity, reflected at the level of theoretical knowledge in the field of physical education and targeted use of exercise directed action to support and strengthen the health of students and medical groups in raising interest and motivation of students to physical education, regular exercise independent, to support and correction of health by means of physical culture.