Висвітлено актуальність імплементації компетентнісного підходу як інноваційного методологічного орієнтира
для інтенсифікації професійної підготовки майбутніх фахівців у вищій школі. З’ясовано, що головною причиною розгляду результату освіти крізь призму понять «компетенції», «компетентність» і реалізації компетентнісного підходу
є наявність загальноєвропейської та світової тенденції в напрямі побудови сучасної системи вищої освіти.
Здійснено спробу розмежувати зміст понять «компетентність» і «компетенції». Встановлено, що компетенції
поділяються на професійні (професійно зорієнтовані), загальні (ключові, базові, універсальні, транспредметні, метапрофесійні, надпрофесійні) та академічні. Окреслено основні характеристики компетенції: універсальність – основне
призначення і сутність застосування компетенції полягає у формуванні уявлень про передумови успішної діяльності;
суб’єктність – компетенції завжди адресовані певному суб’єкту; конкретність – компетенції завжди чітко визначені,
оскільки використовуються для прогнозування успішної діяльності, її оцінки, визначення напряму і змісту подальшого
навчання та формування професійних стандартів; цілевідповідність – компетенції як уявлення про успішну діяльність повинні відповідати цілям діяльності і суттєвим параметрам її результатів; контекстність компетенцій полягає
в належності до конкретних процесів і професійних функцій. Узагальнено, що важливо зберігати баланс між загальними компетенціями, що мають широкий діапазон застосування, та спеціальними, орієнтованими на вирішення конкретних завдань. Підсумовано, що поняття «компетентність» у педагогіці широко використовується з 80-х років ХХ ст. у значенні «освітній результат діяльності» особи, що навчається, як напрямок модернізації професійної освіти. Поняття «компетентність» трактовано як складну, багатогранну інтегративну здатність особистості вирішувати професійні
проблеми на основі досвіду і компетенцій. Резюмовано, що формування компетентності передбачає безперервний процес, який не обмежений лише професійною підготовкою. Зосереджено увагу на трактуванні словосполучення «професійна компетентність». Професійну компетентність розглянуто як новий орієнтуючий вектор сучасної парадигми
освіти щодо підготовки майбутніх фахівців, що має забезпечувати переосмислення досвіду їх підготовки, враховувати принципово нові підходи до її обґрунтування.
The article outlines the relevance of implementation of the competence approach as an innovative methodological guideline
for intensification of vocational training of future specialists in High school. It has been found that the main cause of considering the result of education through the prism of concepts of “competencies”, “competence” and implementation of competence
approach is the presence of general European and world trend towards building a modern system of higher education.
An attempt to differentiate the content of concepts of “competence” and “competencies” has been made. It has been established that competencies are divided into professional (professionally oriented), general (key, base, universal, transdisciplinary, metaprofessional, super-professional) and academic. The main characteristics of competence have been described: universality – the main purpose and essence of competence application is to form ideas about the preconditions for successful activity; subjectivity – competencies are always addressed to certain subject; concreteness – competencies are always clearly defined, such as are used for prediction of successful activity, its evaluation, defining the direction and the content of further studying and formation of professional standards; goals-conformity – competencies, as ideas of successful activity, should meet the goals of the activity and the essential parameters of its results; context of competencies is belonging to concrete processes and professional functions. It has been generalized that it is important to save balance between general competencies, which have got a wide range of applications, and special ones, which are oriented to solving concrete tasks.
It has been summarized that the notion of “competence” is widely used in pedagogy since the 80’s of the XX century in the meaning of “educational result of activity” by person, who studies, as a direction of professional education modernization. The concept of “competence” is interpreted as a complex, multifaceted integrative ability of personality for solving professional problems on the basis of experience and competencies. It has been summarized that formation of competence provides continuous process, which is not limited only by vocational training. The attention is paid to the interpretation of the phrase “professional competence”. Professional competence has been considered as a new orientation vector of modern paradigm of education for training future specialists that must provide rethinking of their training experience, take into account fundamentally new approaches to its substantiation.