Обґрунтовано сутність та роль іншомовної компетентності вчителя фізики. Розрізнено спеціальності «фізика +
англійська мова і література» та «фізика, вчитель фізики». Визначено мету формування іншомовної компетентності
майбутнього вчителя фізики як створення системи інтегрованих знань та умінь студента, зумовлені особливостями фізики та вимогами інтегративного підходу. Виокремлено рівні володіння іноземною мовою та описано суб’єкти навчального процесу: студент (майбутній вчитель фізики), викладач, який здатний і готовий навчити студента
і сформувати в нього іншомовну компетентність та учень, якому вчитель у своїй майбутній професійній діяльності
буде передавати ці знання. Доведено необхідність інтегративного підходу до діяльності цих трьох суб’єктів (викладач, вчитель, учень), а також вчителя-практика (4D-інтеграція, яка розглядає їх в єдності). Виділено принципи, які
забезпечують взаємозв’язок змістової та процесуальної сторін формування іншомовної компетентності майбутнього вчителя фізики за інтегративного підходу. Запропоновано побудову каскаду моделей різного масштабу і характеру, які в сукупності є динамічною складною системою з властивостями самоорганізації. Побудову, опис і впровадження такої моделі проведено на підставі обґрунтування доцільності кожної конкретної моделі і використання принципу множинності моделей. Ці моделі відображають різні підходи до інтеграції іншомовної компетентності у професійній підготовці учителів фізики і взаємодоповнюють одна одну, поєднуючись в узагальненій, концептуальній моделі. Представлено сутність допоміжних моделей (кібернетична, описова, етапна та математична). Обґрунтовано, що у освітніх програмах підготовки учителя фізики доцільно ввести спеціальну фахову компетентність «іншомовна готовність», або ж «готовність до іншомовної професійної діяльності». Друге визначення є більш широким і передбачає, що вчитель фізики, розпочавши свою професійну діяльність, буде здатний спілкуватися на фаховому рівні іноземною мовою та викладати учням: описана теоретично ця компетентність доводиться до методичного рівня, що визначається у конкретних темах, означеннях, рівнях.
The essence and role of a teacher of physics’ foreign language competence have been substantiated in the article. The
specialties "Physics + English Language and Literature" and "Physics, Physics Teacher" have been distinguished. The purpose
of formation of a future teacher of physics’ foreign language competence as a creation of a system of student integrated
knowledge and skills, determined by peculiarities of physics and requirements of an integrative approach, has been determined.
Levels of language skills have been distinguished and subjects of educational process have been described: a student (future
teacher of physics), a teacher,capable of and willing to teach and form a foreign language competence, and a student, to
whom the teacher in his future professional activity will impart this knowledge. The necessity of an integrative approach to
the activity of these three subjects as well as a teacher-practitioner (4D integration considering them in unity) has been proved. Principles ensuring the interrelation of substantive and procedural sides of the formation of a future teacher of physics’ foreign language competence through an integrative approach have been emphasized. A formation of models cascade of different
scale and character, which is a dynamically complex system with self-organizational properties has been proposed. The
construction, description and implementation of such model have been carried out on the basis of justification of the feasibility
of each particular model and the use of the principle of models multiplicity. These models reflect different approaches to
integrating a foreign language competence in the training of teachers of physics and complement each other,being combined
in a generalized, conceptual model. The essence of the auxiliary models (cybernetic, descriptive, stage and mathematical) has
been presented. It has been substantiated that it is advisable to introduce a special professional competence “foreign language
readiness” or “readiness for foreign language professional activity” in educational programs of a teacher of physics training.
The second definition is broader and implies that a teacher of physics, when starting his professional activity, will be able to
communicate at a professional level in a foreign language and teach students: being theoretically described this competence is
brought to a methodical level, which is defined in specific topics, definitions, levels.